Patriots Day

16. marts 2017 af Peter Kruse Dam Jensen

Patriots Day billede

"Patriots Day" er en dybfølt og medrivende hyldest til de faldne under "Boston Marathon" terrorangrebet, der til trods for et vaklende manuskript, fastholder et højt og koncentreret tempo igennem filmen med stor respekt for kildematerialet.

Kan man bekæmpe frygt og terror med kærlighed? Det store spørgsmål stiller filmen "Patriots Day" sig selv. Svaret er ja. For det skete netop den dag i 2013, hvor de to tjetjensk/amerikanske brødre, Dzhokhar og Tamerlan Tsarnaev, detonerede to hjemmelavede bomber under den populære begivenhed "Boston Marathon". 264 blev såret, og tre civile samt to politibetjente blev dræbt. Kærligheden imellem Bostons indbyggere overvandt frygten og panikken, som ellers kunne være så let at forfalde til i sådan en situation. Det var en begivenhed, der rystede USA's borgere og regering, men i særdeleshed også resten af verden. Det er en historie, der fortjener at blive transformeret realistisk over på det hvide lærred.

Filmen følger politiassistent Tommy Saunders' (Mark Wahlberg) perspektiv, da de to bomber sprænger under "Boston Marathon". Den lokale politistyrke, herunder politikommissær Ed Davis (John Goodman), forsøger desperat, men forgæves, at bevare overblikket over de mange sårede og døde. Midt i al kaosset, forsøger de to brødre at slippe væk fra Boston og detonere flere bomber rundt omkring i landet, herunder New York. Menneskejagten på brødrene intensiveres, da FBI, bl.a. Speciel Agent Richard Deslauriers (Kevin Bacon) og medierne bliver indblandet i sagen, og det bliver et kapløb med tiden at få fanget brødrene, inden de slår til igen

"Patriots Day" er instrueret af Peter Berg (Hancock, 2008 og Deepwater Horizon, 2016), og man kan tydeligt fornemme hans respekt og kærlighed til de mange ofre og overlevende. Dette bliver måske bedst illustreret til sidst i filmen, hvor terrorangrebets virkelige ofre får mulighed for at stå frem og give deres version af historien på dokumentarisk vis . Det er en smuk gestus, og det er det absolut mest rørende øjeblik i filmen.

Filmen forfalder gudskelov aldrig til de højlydte effekter, men belyser de interne intriger i regeringen og hos terroristerne. Dermed ikke sagt, at filmen ikke har nogle velfungerende biljagter og eksplosioner impliceret i handlingen, men de egentlige spændingsmomenter opstår i scenerne mellem de to brødre, og de intense diskussioner som de har med hinanden.

Filmen lider desværre af et noget middelmådigt og uopfindsomt manuskript, der aldrig rigtigt fanger de potentielt følsomme øjeblikke imellem karaktererne, og som forsøger sig med en del humor, der blot virker malplaceret i en film med så alvorligt et emne som denne.

Filmens anden svaghed er Wahlberg's karakter, Tommy Saunders, som umiddelbart har den funktion at fremstå som en fællesnævner for alle Bostons politibetjente fra den dag bomberne sprang, men som i sidste ende virker en anelse flad og blegner i forhold til nogle af de andre, mere interessante karakterer. Han er her og der og alle vegne, men bidrager egentlig ikke med noget relevant til handlingen, og det gør ham frustrerende at følge. Man kan mærke, at Wahlberg giver alt ,hvad han har, og at han virkelig forsøger at bidrage med sin altid fremragende ærgerrighed, men han kommer ingen vegne med en karakter som Tommy Saunders.

Gudskelov er de to terrorister, der spilles flot af Themo Melikidze og Alex Wolff, langt mere vellykkede, og det lykkedes for Peter Berg at få skabt en spændende dynamik i deres forhold, jo længere ind i historien vi kommer. John Goodman og Kevin Bacon gør det ligeledes upåklageligt, og altid fremragende J. K. Simmons, som her spiller Politiassistent Jeffrey Puglies fra Watertown, er desværre alt for lidt på skærmen, i forhold til hvad hans talent berettiger ham til.

"Patriots Day" er en gribende og solidt produceret film. Selvom manuskriptets kvalitet ikke kan leve op til filmens andre åbenlyse styrker, såsom instruktionen og tempoet, så overskygger det ikke den unægtelige kærlighed til Bostons befolkning, som man kan mærke filmfolkene har lagt i deres arbejde.

Der er tale om en film, som belyser et vigtigt budskab, specielt i en tid, hvor terror er en del af de flestes hverdag, nemlig at kærlighed kan overvinde frygt.

Titel: Patriots Day
Original Titel: Patriots Day