Peter Jackson's King Kong (PS2)

8. december 2005 af Michael Panduro

5 stjerner Skriv en kommentar KØB SPILLET HER

Peter Jackson's King Kong (PS2) billede

Den flotte stemningsopbygning og de filmiske virkemidler gør King Kong til det tætteste jeg har været på at spille en film

Mens vi stadig har et par dages spænding tilbage giver Ubisoft en lille forsmag på Peter Jacksons ekstravagante nyopsætning af den klassiske historie om King Kong. Og hvis kvaliteten af spillet er noget at gå efter, så har vi i den grad noget at se frem til.

Du indtager rollen som Jack Driscoll (i filmen spillet af Adrien Brody), en del af den energiske Denhams filmhold. I en dramatisk introsekvens møder Jack den unge, smukke Ann, tager af sted med Denham på rejse til en uudforsket ø og rammer en voldsom storm. Spillet starter da Jack vågner efter den voldsomme storm og allerede fra start er det en overvældende oplevelse.

I bund og grund er King Kong et first-person-shooter, hvor man som Jack skal udforske den farlige ø og forsøge at redde Ann, der bliver kidnappet i spillets start. Spillet adskiller sig dog fra andre spil i genren ved at være en gennemført filmisk oplevelse. Der er ikke nogen distraherende indikatorer for liv eller lignende, kun en diskret og valgfri beskrivelse af eventuelt våben og ammunition i toppen af billedet. Man dør hvis man bliver ramt for mange gange i træk, men når man i sikkerhed kan man slappe af være klar igen. Stemningen er det centrale og den underbygges fantastisk godt af de konstante kommentarer fra de folk man på et givent tidspunkt er sammen med – typisk filminstruktøren Denham (Jack Black). De hjælper en, men er samtidig en stressende faktor. Alle filmens skuespillere har selv leveret stemmerne, hvilket sammen med den flotte underlægningsmusik giver spillet en metertyk og ildevarslende atmosfære.

Man ved aldrig hvad der gemmer sig af særegent, indfødt liv bag den næste klippehule og det er sparsomt med våben – meget af tiden render man ikke rundt med andet end et spyd eller en tilfældig gren. Grafikken er glimrende, grundigt detaljeret og uden synderlig loadetid. En fed detalje er at man i spillets små mellemsekvenser – eksempelvis da den mægtige Kong første gang åbenbares – stadig har en hvis grad af kontrol. Når Jack bundet til en pæl og tvunget til at se Kong traske af sted med hans nye kæreste, så kan man stadig bevæge hovedet og kigge rundt blandt de skræmmende indfødte. På den måde bliver man aldrig inaktiv som spiller og selvom spillets opbygning er meget lineær så virker det ikke så konstrueret.

Reelt er King Kong ikke et spil der byder på noget synderligt nytænkende set ud fra gameplayet alene, men spillets force ligger i den stemning og sans af klaustrofobisk angst for hvad der gemmer sig lige rundt om hjørnet. Spiller man spillet i widescreen på et stort fjernsyn og med et godt anlæg er det virkelig noget af det tætteste man kan komme på at spille en film. Om man så har lyst til at spille det igen, når først det er gennemført skal være usagt, men stemningen er vitterligt noget for sig.

Som en ekstra bonus kommer der lidt senere i spillet mulighed for at spille kæmpeaben Kong selv i en stribe små, actionfyldte baner. Det virker måske lidt ude af tråd med resten af spillet, men det er ikke desto mindre ganske underholdende og godt for variationens skyld.

Alt i alt, og særligt filmadaptationers dårlige ry taget i betragtning, er King Kong en meget speciel og virkelig overbevisende spiloplevelse. Jeg skal da ærligt indrømme at genren normalt ikke er noget for mig og hærdede shoot-em-uppere vil måske finde spillet traditionelt og lidt uopfindsomt, men alle bør kunne lade sig opsluge af spillets fantastiske stemning og lade sig fængsle af det opfindsomme eventyr. Hvis det er her er noget at gå efter, så er der i sandhed en stor filmoplevelse i vente i næste uge.

Spillet er venligst stillet til rådighed af
Ubisoft.

Titel: Peter Jackson's King Kong - The Official Game Of The Movie