Peter Plys' Magiske Verden - Kærlighed Og Venskab

19. januar 2005 af Morten Pedersen

Peter Plys' Magiske Verden - Kærlighed Og Venskab billede

Peter Plys og resten af det farverige persongalleri er glimrende underholdning for børn og barnlige sjæle.

AA Milnes opfindelse, den godmodige, lidt dumme - men yderst elskelige bjørn, Peter Plys og alle hans venner behøver vist ikke nogen yderligere introduktion. Hvis ikke kendskabet har været stort tidligere, har Disney i hvert fald sørget for det med deres fortolkning af universet.
Og nu kan man så erhverve sig en DVD med titlen ”Peter Plys´ Magiske Verden – Kærlig og Venskab”, som er en del af en serie af DVD-udgivelser. DVD´en indeholder 4 små film- i alt 57 minutter – og lidt ekstramateriale.
Er man stor fan af Plys, vil man kende alle filmene i forvejen, for de findes alle på VHS, og er man ikke supernørdet mht. billedkvalitet og kan leve med at spole lidt, er der ingen grund til ikke at købe VHS-udgaven i stedet for at bruge ekstra kroner på en DVD-skive. Ekstramaterialet er hurtigt overset, og er ikke et argument for at erhverve sig DVD-udgaven.

Filmene:
Et meget, meget stort dyr: Grisling lider igen under sin størrelse, og hans venner gør alt for at hjælpe ham på rette vej. Men hjælpen viser sig at være misforstået, og Grisling må sande, at selvom man er lille, kan man godt være nyttig.

Ninka Ninus´ fæstning: Ninka Ninus er ved at være godt træt af, at hans køkkenhave konstant bliver ødelagt, enten af et hoppende Tigerdyr eller en emsig muldvarp. Så som værn mod sine venner, bygger han en fæstning rundt om og over sin køkkenhave. Men konstruktionen er knapt så vellykket, og vennerne må i gang med at redde Ninka ud af sin egen fæstning. Max får muligheden for at demonstrere sine evner med dynamit…

Striber, der blev væk: Tigerdyret må ufrivilligt en tur i bad, og mister som følge heraf sine elskede striber. Hans venner forsøger nu at finde ud af, hvilket dyr han nu er, for et Tigerdyr uden striber er da ikke et Tigerdyr? Heldigvis findes der en enkelt blandt dyrene i 100-meter-skoven, der godt ved, at det ikke er det ydre, der afgør, hvem du er.

Tigerdyrets sko: Ninka Ninus er atter engang træt af Tigerdyrets hopperi, og bilder ham derfor ind, at han har en slægtning, der kan hoppe over Tårnklippen i ét hop. Og det blev gjort iført nogle meget specielle sko. Det tager Tigerdyret som en udfordring, og iklædt de røde gummisko, forsøger han at gøre Ninkas slægtning kunsten efter. Problemet er bare, at Ninka har fyld dem med tunge skruer, og det gør opgaven lidt sværere. Ninkas løgnehistorier tager langsomt overhånd, og Plys må have ærtebøssen i brug, inden Max bringer tingene i orden….

Alle 4 film er fine repræsentanter for Plys-universet, i det de beskriver gennemgående problemstillinger og karakteristika ved de enkelte personer, samtidigt med, at der behandles et overordnet tema. Det gode ved de små historier er, at det aldrig bliver kvalmsk, selvom temaerne godt kunne lægge op til det (det er det indre, der tæller, døm ikke folk efter deres udseende osv.). Endvidere er figurerne så tilpas sjovt skruet sammen, så indfaldsvinklerne bliver skæve og underholdende. Alle kan se, at Tigerdyret er Tigerdyret, selvom han mangler sine striber, men omvendt har Plys jo ret i, at Tigerdyret har striber, og hvis striberne er væk, så må han jo være et andet dyr. Den slags logik er ubetaleligt, og leder frem til en anden af de styrker, historierne fra 100-meter-skoven har.

De kan nemlig ses af et meget bredt publikum. De helt små vil elske de herlige figurer – og helt sikkert hurtigt få en favorit, mens det lidt ældre publikum kan nyde det filosofiske element, som er rigt repræsenteret. Jeg skylder dog at fortælle, at jeg ved første gennemkig af filmene havde en 7-årig ved min side, som hurtigt konstaterede: ”Det er lidt pattet….” – men som udgangspunkt rammer Plys en stor målgruppe. Filmene tåler helt sikkert at blive set flere gange (og her taler jeg virkeligt af erfaring), og giver da helt sikkert også mod på at udforske universet yderligere, hvis man er 1. gangs-seer. De danske stemmer fungerer fortrinligt, og det er rart, at de fleste af dem går igen på de andre film, så der er stringens.

Når man nu ved, hvor meget der kan proppes på en DVD, så er det måske lidt skuffende kun at få 57 minutter – og det er så en af de få negative kritik-punkter, jeg kan komme på. Men det værste må være ekstramaterialet. Her er ”Hundredemeterskovens del-med-hinanden-spil” og en lille sing-a-long-ting. Personligt forslår jeg, at man får indført en lov mod at komme spil på en DVD. Det hører ikke hjemme der, når der findes Pc, X-box, Playstation, Gameboy og meget andet, hvor spil kommer til sin ret. Dele spillet går ud på at tælle hjerter, klikke på, hvor mange der er – det skal man så gøre 4 gange, så er spillet gennemfør. Her kan man da snakke om - hvis ikke ”Pattet”, så uopfindsomt, kedeligt og uendeligt ligegyldigt. Der findes så meget materiale og historie om Peter Plys, og det ville have klædt skaberne, at fylde relevant information om skabelsen af ham og de andre figurer på DVD´en i stedet. Sing-a-long er da meget hyggeligt, men så heller ikke længere.

Så filmene isoleret set henter topkarakter, men DVD´ens øvrige udformning trækker ned, og i stedet havner vi på 4 stjerner til Plys og alle hans venner.

Juhuhuuuuuuuuu !

Filmen er venligst udlånt af
Buena Vista Home Entertainment.

Titel: Peter Plys' Magiske Verden - Kærlighed Og Venskab
Original Titel: Peter Plys' Magiske Verden - Kærlighed Og Venskab
Premieredato: 19. januar 2005
Skuespillere: Danske stemmer, Peter Plys, John Hahn-Petersen, Jakob, Laus Høybye, Grisling, Lars Thiesgaard, Ugle, Nis Bank-MikkelsenTigerdyr, Torben Zeller, Ninka Ninus, Jens Zacho Boye, Æsel, Nis Bank-Mikkelsen
Spilletid: 59 min.
Selskab: Disney, Buena Vista Home Entertainment, 2004
Genre: Tegne- og animationsfilm