Powder Blue

22. december 2009 af Jesper Poulsen

Powder Blue billede

Swayze's svanesang

Hvad der umiddelbart virker som et stilfærdigt drama, folder sig på smukkeste vis ud i ”Powder Blue”. Som i bedste ”Magnolia”-stil møder vi en række personer som alle kæmper deres kamp på de indre linjer, og hvis veje i sidste ende krydses og forbindes. Vi følger den erotiske danser (Jessica Biel – Illusionisten, Blade: Trinity, Next) som forsøger at skrabe nok penge sammen til at betale den bugnende hospitalsregning som følger hendes koma-liggende søn. En hemmelig ”beundrer” i form af en kræftsyg, tidligere lejemorder (Ray Liotta – Narc, Hannibal, Cop Land) forfølger hende. En sørgende præst (Forest Whitaker – The Last King Of Scotland, Vantage Point, Panic Room) forsøger at få folk til at slå ham ihjel, da han har mistet lysten til livet. Men selv ikke en stor kuffert med penge, kan lokke folk til at hjælpe ham af dage. Vi følger også en ung bedemand som i den grad fattes penge da hans gæld er ude af proportioner. Måske du via disse oplysninger kan regne ud hvordan samspillet mellem disse, i starten, fremmede mennesker udvikler sig. Men du vil alligevel stadig blive overrasket, det lover jeg dig.

En række bi-personer gør også deres for at fortolke og definere de ovenstående karakterers dillemma’er. Bl.a. har Kris Kristofferson (Convoy) og Lisa Kudrow (Venner) et par markante fremtrædende. Det samme gælder selveste Patrick Swayze, som jo desværre ikke er blandt os mere. Hans rolle som alfonsen Velvet Larry er ikke stor, men trods alt mærkbar i forhold til den skæbne som påhvilede Swayze kort tid efter. Man kan også godt se at der er gjort et større pr-arbejde ud af at sælge Powder Blue som Swayzes sidste film. Hans ansigt pryder coveret markant og netop påskrive at dette er Swayzes sidste filmrolle. Måske lidt søgt, men Swayze var og er stadig et stort idol rundt omkring på baggrund af Road House, Outsideren, Nord & Syd, Point Break og ikke mindst Dirty Dancing. Glem heller ikke promoveringen af denne film via TV2s rundspørge om den mest sexede stjerne-stripper. Ja, det blev faktisk Jessica Biel for en meget afgørende scene her i ”Powder Blue”. En scene som er blevet streamet i uhørt grad verden over, men okay, den er også både fræk og flot indfanget.

Powder Blue er svær at beskrive yderligere uden at afsløre alt for meget. Dens tema er dystert og skæbnerne er kranke. Et skyggebillede på Los Angeles og med 4 personers nærmest umulige kamp for et bedre liv. Kræfterne bag filmen, må udelukkende tilskrives vietnamesiske Timothy Linh Bui som både har skrevet, produceret og instrueret. Han havde også fingre i både Patrick Swayze og Forest Whitaker i 2001-drama’et ”Green Dragon”. Han gør sig ellers primært som producer på andre opgaver end sine egne idéer, men med ”Powder Blue” bør der være grobund for mere, om end filmen på ingen måde kan siges at være over-eksponeret herhjemme.

Et sanseligt drama som sætter sig og som man sagtens kan tåle at se mere end en gang. Og er du mere nysgerrig omkring filmens tilblivelse, så klik på bonus-materialet og se featuretten: Shooting Blue.

Scanbox</a

Titel: Powder Blue
Original Titel: Powder Blue