Revolutionary Road

21. august 2009 af Mie Bach

Revolutionary Road billede

Det burde være nok….

Dreng møder pige, de forelsker sig, hun bliver gravid, de flytter til forstæderne og alt er lykke og idyl. Det er en historie mange Hollywood manus forfattere kender til, og ikke mindst støtter sig til, og dertil også størstedelen af den voksne befolkning, fordi de hver dag får en insider viden fra denne verden, da det er deres liv. Desværre kender mange også til historien, om at lykken brister. Og det er netop det Revolutionary Road er, - en historie om et ungt par, der forelsker sig, men lykken holder desværre ikke. Hvordan håndtere man, at man har ladet sig nøjes, og hver dag lever uden at tænke efter om det virkelig er det man ønsker? Man flytter til Paris, for det er der, folk for alvor lever, i hvert fald ifølge vores to hovedpersoner April og Frank, da de er kørt træt i 50´ernes USA. Ingen af dem har fået den karriere de ønskede sig, og selvom de har to dejlige børn er det ikke nok. De er begge utilfredse og vælger derfor, at pakke kufferterne for at krydse Atlanten, så de kan få tid til at finde ud af, hvad de har lyst til at lave. For naboerne virker planen barnlig, og ikke nok med de har besluttet sig for at rejser til Europa, Frank har heller ikke tænkt sig at arbejde,- det skal April nemlig. Det unge Wheeler par er for alvor revolutionære.

Handlingen lyder ganske simpel, og det er den i og for sig også, men det forhindre ikke en i, at blive draget af historien. Man kan ikke undgå, enten at frygte at ende i deres situation, eller tage ens eget liv op til revision. Filmen stiller en masse spørgsmål undervejs, bl.a. om hvad det vil sige at være lykkelig, både i sit samliv og arbejdsliv. Filmen behandler emner som drømme, penge, utroskab, børn og konventioner i de konservative 50´ere. I hovedrollerne har vi Leonardo DiCaprio og Kate Winslet, hvilket har været bemærkelsesværdig, idet det er den første film, de har spillet sammen i siden Tictanic for 12 år siden. De gør det begge rigtig godt og spiller meget overbevisende, men jeg syntes ikke helt Leo har sluppet sin drengede attitude, selvom det har pyntet med lidt rynker, der giver ham karakter. Han er uden tvivl en skuespiller af klasse, men det er Kate Winslet, der er den største stjerne i denne film, og er med mine øjne en af Hollywoods mest stilfulde og ikke mindst talentfulde skuespillerinder.

Titel: Revolutionary Road
Original Titel: Revolutionary Road
Premieredato: 9. juni 2009