Ringenes Herre

19. december 2001 af Jesper Hintze Vildbrad

6 stjerner Skriv en kommentar

Ringenes Herre billede

En ring er over dem alle, og denne ring skal nu tilintetgøres i det den kun besidder ondskab, desværre kan denne destruktion kun finde sted hos ondskaben selv, i Mordor hvor Sauron hersker.

Det er lige før at denne film ikke behøver nogen forhåndsomtalen, men alligevel kan denne anmelder ikke nære sig. Det hele starter for mange år siden, tilbage i det gamle eventyrland, hvor Bilbo Sækker (Ian Holm), der bor i det idylliske herredet, snart fylder 111 år. Han er en hobbit, og derfor kun halv så stor som almindelige mennesker. Frodo (Elijah Wood) der er hans adoptivsøn, venter med stor spænding, og ganske rigtig dukker den gamle troldmand Gandalf (Ian McKellen) op, dog en kende sent. Festen kan gå igang, men midt under det hele tager Bilbo en ring på, og han forsvinder. En ring, som gør een usynlig og som i tidernes morgen blev smedet i det mørke grotter hvor Sauron, den selviscenesatte ondskab, huserer. Nu er det kun hans ånd der stadig blafrer i de mørke skygger. Men denne ring, som Bilbo besidder, kan skaffe Sauron det tabte rige tilbage. Og derfor har han sendt ni forhenværende konger ud, fortabte sjæle, der i deres udødelighed søger ringen for deres herre. Og hvergang den tages på, hviler Saurons mørke øje over stedet, med ni heste på vej. Gandalf kender alt til ringen, og hans irritation er meget stor overfor Bilbo. Han finder ham i hans hus. Bilbo vil drage afsted, men det bliver uden ringen, og det har han det svært med, idet ringen har en dragende besidderisk effekt. Den bliver derimod overdraget til Frodo. Bilbo tager afsted mod elverskoven, og Frodo og en anden hobbit Samvis (Sam) Sam Gammelgod (Sean Astin), der tilfældigvis stod og lyttede til det hele udenfor huset. Gandalf må drage bort, for der er brug for hjælp. Mørkets magter er taget til. Frodo og Sam begiver sig langsomt væk fra Herredet, men midt på en mark støder de på de to varyler Meriadoc (Merry) Brændebuk (Dominic Monaghan) og Peregrin (Pippin) Toker (Billy Boyd), begge hobitter, og de beslutter sig til at drage med, idet eventyr er deres speciale. Alle fire styre de mod kroen, Den Stejlende Pony, hvor de skal mødes med Gandalf.
Imellem tiden har han søgt hjælp hos sin gamle ven Sauroman, men det viser sig at Saurons mørke vinde forlængst er blæst denne vej, og Sauroman er blevet omvendt i de onde magters tjeneste. Gandalf bliver efter kamp spærret inde øverst i tårnet.
De ni hvileløse ryttere er efter hobitterne, og de har hårdt brug for hjælp, idet ingen af dem har været undfor Herredet. Det hele virker håbløst, er der et lys i mørket?

En mesterlig fortolkning af det berømte mytiske og episke værk skrevet af J. R. R. Tolkien, der har bragt mere en kultstatus med sig. Og forventningerne har vokset sig store efterhånden som denne premiere dag har nærmet sig. Men det er lykkedes for instruktøren Peter Jackson, i det han har holdt sig meget tæt på historien, og ikke frifortolket handlingsforløb. Der er også blevet skåret en del, på trods af de tre timer som filmen varer, men det væsentlige er klart blevet bibeholdt. Peter Jackson har ellers som instruktør et noget blakkende bagkatalog, med film som Bad Taste og The Frighteners. Men denne har også nogle af horrorfilmenes effekt, men er visuelt fortalt utroligt smukt, og filmet i et næsten blåligt lys, hvilket på trods af det, ikke gør den kold. Skuespillerne gør deres, specielt Ian Holm som Bilbo, Elijah Wood som Frodo, Ian McKellen der spiller Gandalf. Også Cate Blanchett er overbevisende som Galadriel. Desuden den halv danske Viggo Mortensen giver sin rolle karakter. Der er ingen der stikker udenfor. Så nu venter vi bare på toeren. Hele tolv måneders rastløs venten.....

Titel: Ringenes Herre
Original Titel: Lord Of the Rings
Premieredato: 19. december 2001