Ringenes Herre: Kongen Vender Tilbage - Limited Edition (2DVD)

4. december 2006 af Michael Panduro

Ringenes Herre: Kongen Vender Tilbage - Limited Edition (2DVD) billede

Stadig en fantastisk overvældende film, men udgivelsen kan ikke retfærdiggøres

Jeg må tilslutte mig Jesper Poulsens her på siden fremsatte synspunkter omkring disse nye udgivelser af Peter Jacksons fænomenale trilogi. For ganske rigtigt er filmene fantastiske og afsluttende kapitel er ingen undtagelse, det er i manges øjne oven i købet trilogiens bedste film. Men samtidig bliver man nødt til at se lidt bort fra selve filmen når man skal bedømme en udgivelse som denne. "Kongen Vender Tilbage" er allerede udkommet i tre bemærkelsesvædige udgaver på DVD og kriteriet her må være om der er noget som helst der retfædiggør denne nye udgave eller i øvrigt gør den tiltalende.

Lad os først se på filmen. Den overvældende afslutning på Frodo og kompagnis lange rejse er stadig lige imponerende og overdådig som jeg husker den. "Kongen Vender Tilbage" byder på trilogiens største og mest fantastiske scener, ikke mindst de vanvittigt flotte kampsekvenser der som kampklædte mastodonter får "De To Tårne"s flotte kampe til at se små og billige ud. Karaktererne og følelserne er intakt og der bydes på masser af historie, udvikling og optrapning af konflikten før den lange, men nødvendige afslutning. Jeg har altså ingenting at indvende mod filmen der stadig står som en af de allerstørste eventyrfilm nogensinde - 6 stjerner!

Det er fedt at få valget mellem biografudgaven og den væsenligt længere og forandrede "extended version", men ligesom i "Eventyret om Ringen" er den forlængede version så meget bedre og mere velfungerende end biografudgaven at det er mig en gåde hvem der nogensinde vil se biografversionen når de har den anden på samme skive. Men - som sagt - det er altid rart at have valget. Desværre er de to udgaver ikke - som coveret let antyder - fordelt på hver sin side af skiven, men i stedet begge delt over på midten. Således slipper man ikke for at rejse sig midt i filmen - i stedet for at skifte skive skal man bare vende den nu.

Den anden DVD i samlingen er så det nye. Det umiddelbare salgsargument for den nye udgave. På skiven bydes der på en næsten to timer lang dokumentar sammenklippet af Costa Botes' mange bag-kameraet optagelser. Det er da ganske interessant og som på den første film dejligt usødet og ucensureret, men i sig selv bestemt ikke noget der retfærdiggør prisen. Botes kommer godt rundt om hele processen og viser både det sure og det søde, men som dokumentarfilm er produktionen ærlig talt diletantisk og ukritisk skruet sammen. Der er for meget hjemmevideo over det til for alvor at gøre det interessant for simple filmtilskuere.

Alt i alt er udgivelsen fed fordi man får begge udgaver af filmen i en handy pakke, men samtidig oser det langt væk af endnu en malkning af julesalget. Tager man filmens tidligere udgave i betragtning er der absolut ingen grund til ikke at investere i 4-DVD udgaven med den lange version, mere bonusmateriale og adskillige kommentarspor, som det skal understreges IKKE er på denne udgivelse. Flere steder kan man i dag få både den lange og den kortere udgave af filmen til en samlet pris der ikke vil blive meget dyrere end denne nye udgave og dokumentaren her er altså ikke pengene værd. Det er således den samlede pakke der får fire stjerner og det er kun set i sammenhold med tidligere, bedre udgaver. Absolut kun for samlere!

SF/Fox.

Titel: Ringenes Herre: Kongen Vender Tilbage
Original Titel: The Lord Of The Rings - Return Of The King