Roma

28. april 2020 af Nikolaj Sonqvist

Roma billede

En malerisk film som bliver dragende.

"Cleo" er stuepige i en velhavende husstand i Mexico City. Familien består af Sofía, hendes mand og lægen, Antonio, hendes mor Teresa og deres fire små børn. Da Antonio bliver i Quebec efter en konference, bliver problemerne i hans og Sofias ægteskab tydelige for alle. Da Cleo fortæller sin kæreste Fermín, at hun er gravid, stikker han halen mellem benene uden at kigge sig tilbage. Samtidigt ser Cleo Sofias mand Antonio sammen med en yngre kæreste i biografen.

Det er historien om mændene som svigter kvinderne på tværs af klasse og etnicitet, og hvordan sidstnævnte køn skal forsøge at stå på egne ben i rollen som enlige mødre. Samtidigt foregår filmen med baggrund af den politiske uro som prægede de Mexicos gader i 1970’erne med blandt studenteroprør.

Roma er skrevet og instrueret af Alfonso Cuarón, der også producerede, filmede og medredigerede den. Den finder sted i 1970 og 1971 i kvarteret Colonia Roma i Mexico City og den følger livet for en husholderske i en middelklassefamilie. Filmen er samtidigt en semi-selvbiografisk skildring af Cuarons egen opdragelse og dermed en meget personlig film for Cuarón.
Den mexicanske instruktør Alfonso Cuarón har tidligere stået bag storfilm som Gravity (2013) og Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (2004), men også det romantiske drama Store forventninger (Great Expectations, 1998), den kække mexicanske film …Og din mor! (Y Tu Mamá También, 2001), og den visuelt fascinerende Children of Men (2006), den med masser skjulte digitale klip gav en fornemmelse af at være filmet i en indstilling.

Filmen havde sin verdenspremiere på den 75. Venedig International Film Festival den 30. august 2018, hvor den vandt Den Gyldne Løve. Det mest tvetydige ved filmen er, at den er optaget på 65mm sort-hvid og med Dolby Atmos lyd, men den fik en begrænset biografdistribution og blev hurtigt udgivet på Netflix - en streamingtjeneste som udelukkende henvender sig til os sofakartolfer, der skal have et ”quick-fix” og ikke storladne filmoplevelser.

Roma vandt 3 Oscars for Bedste Udenlandske film (første Mexicanske film til at gøre dette) og Cuarón selv vandt for bedste kinematografi og bedste instruktør. Derudover var den nomineret i yderligere 7 kategorier.

Roma skal ses for sin utrolige flotte billed- og lydside. Den er så uffatteligt flot fotograferet at den i princippet består af 135 minutters konstante maleriske billeder. Det er en film som kører i sin eget magelige tempo og en handling som går fra det voyeuristiske i begyndelsen til det decideret medrivende i slutningen. Jo mere man kommer under huden på kvinderne i filmene, jo mere engageret bliver man som publikummer. Se den og bliver draget.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount.

Titel: Roma
Original Titel: Roma