Russ Meyer 6 DVD box sæt.

13. juli 2006 af Henrik Andersen

Russ Meyer 6 DVD box sæt. billede

6 lumre mesterværker fra Russ Meyers bramfri instruktør karriere. Her er der gigantiske kvindebryster nok, til at man nemt får hold i nakken af at følge med i alt det svingen fra side til side.

The Wild World of Russ Meyer (1965-1979), er en dejlig samling af film fra en af historiens største kultinstruktører, Russ Meyer. Russ Meyer er synonym med bløde pornofilm, hvori piger med gigantiske og frit svingende kæmpebryster er deres mandlige partnere fysisk overlegne, både i og udenfor soveværelset. Hans film har ud over de mange dejlige kvindebryster, også en let befriende humor der fint krydre den lumre stemning. Russ Meyer yndede at have fuld kontrol over sine produktioner og derfor var det for det meste ham, der både stod for at producere, skrive, klippe, fotografere og selvfølgelig var det også manden selv der sad i instruktørstolen.

Boxen indeholder 6 film: Up! / Vixen / Mondo Topless / Faster Pussycat..Kill Kill / SuperVixens / Beneath the Valley of the UltraVixens.

Filmene er af svingende kvalitet og lødighed, men alligevel må man overgive sig til Russ Meyers fladpandede stil og bramfri humor og tilgang til kødets lyster.

Her følger en gennemgang af de 6 film i Box sættet.

Faster Pussycat.. Kill ! Kill !

I Faster, Pussycat! Kill! Kill! møder tre benhårde og storbarmede strippere et ungt par i ørkenen. Efter at have skillet sig af med fyren på brutal vis, tager de pigen som gidsel og lægger planer mod en gammel mand, der gemmer på en større sum penge.

Filmen er Russ Meyers første og derfor skiller den sig også en anelse ud fra hans efterfølgende produktioner. Her er der ingen bare kvinder og brysterne bliver bag de hårdt prøvede og tætte kostumer. Man kan vel sige at med Faster Pussycat! Kill! Kill! Lavede Russ Meyer de indledende øvelser til den stil der siden hen skulle blive hans helt private.

Alene Titlen er nok til at give denne film kultstatus og den er da også blevet dyrket af fans siden den første gang blev vist i biograferne i 1965. den er flot filmet i sort/hvid og selvom budgettet tydeligvis er lav så formår Russ Meyer alligevel at finde en tone der præsentere historien bedst muligt. Det er kult, Kitsch og bonderøvshumor på et højt plan, tilsat vold og rasende kvinder i H-skåle der hader mænd og alt hvad de bære med sig.

Der er på denne film en fin lille making of program, med interview med blandt andet Tura Satana.

Mondo Topless.

Mondo Topless fanger den bølge og fornøjelse der svingede igennem guds eget land i midt 60’erne. Alle skulle være topløse og brysterne dasede om ørene på de mandlige tilskuere, der savlende og nådeløst underholdt blot kunne nyde denne nye dille blandt det modsatte køn. Specielt på de mere og mere normale danse klubber blev denne nye bølge værdsat.
Russ Meyer har samlet en række af storbarmede skønheder, der bestemt ikke er bange for at lufte deres attributter. Der svinges og svanses og danses til den hotteste disco. Det er go go dansere der alle i en opløftende stemning af lummer bryst fiksering giver den fuld gas. På lydsiden fortæller pigerne om deres drømme, deres liv og om sex. Alt sammen tilsat drøn hed disco.

Mondo Topless har en spilletid på en god time. Det når aldrig at blive kedeligt, men man får nemt som tilskuer til denne herlige dokomentar hold i nakken af at følge med i alt den dansen og svinge fra side til sige og hoppen op og ned. Så er du advaret.

UP !

Endnu en bizar film fra Russ Meyers low budget filmkarriere. Up! Starter med at en aldrende Nazist bliver myrdet, Han har en uhyggelig lighed med selveste Hr. Hitler og må lide døden i sit badekar, fortæret af en grum piratfisk. Så møder vi den storbarmede heltinde Margo ( Raven De La Croix ) der bliver involveret i en voldtægt, der uheldigvis for voldtægtsmanden ender med mord. Margo bliver elsker med den lokale politimand der elsker at svinge med andet end sin politikølle. Søde Alice og den velhængte Poul ( der også gav den gas hos den myrdede Nazist )ejer et par restauranter og Margo bliver ansat der. Hun levere servering i topklasse men en aften bliver det for meget for skovhuggeren Rafh, der ophidset over synet af Margo voldtager hende, til stor jubel for caféens andre mandlige gæster. Det hele ender med drab udført med motorsav og skovhuggerøkse. Blod og andre kropsvæsker sprøjter og inden det store klimaks kommer, afsløres der også hvem der slog den onde Hr. Adolph ihjel.

Up! er en blanding af vold, sex, hævn og store bryster. Den præsenteres som et mordmysterium, og historiens fortæller er en underskøn rødhåret og storbarmet skovfe, der imens hun gang på gang remser historien og plottet op, rider og gnubber sig op at træstammer og anden vegetation i skoven. Up! Er Russ Meyer når han er bedst.

Vixen.

Den storbarmede Vixen ( Erica Gavin ) og hendes mand Tom lever i en fjern egn af Canada. Tom er pilot og imens han er ud at flyve må Vixen stille hendes lyst til sex med hvem der nu kommer forbi hendes seng. En dag bringer Tom det unge par Dave og Janet med sig hjem. De tager på fisketur og snart forfører Vixen både Dave og Janet. Tom må blot se til velvidende om hans kones umættelige behov efter sex. Tom bliver imidlertid rodet ud i en speget affære med en farlig kunde og snart må en af Vixens elskere træde til for at redde situationen.

I Vixen har Russ Meyer fundet den stil der skal klæbe til ham resten af hans filmkarriere. Her der blød porno og babser i størrelse stor. Historien er kædet sammen af plat humor og skuespillet er i det hele taget så kitchet som det overhovedet kan blive. Vixen er en født klassiker i dens egen genre.

Super Vixens.

I Supervixens møder vi Clint der arbejderhårdt for at tjene til føden og til sin lettere irriterende kone Superangel ( Shari Eubank ). En dag går de ægteskabelige bølger højt, og en nabo ser sig nødsaget til at ringe efter politiet. Den lettere skumle politimand Harry Sledge ( Charles Napier ) registrere opkaldet og dagen efter imens Superangel er alene hjemme besøger han hende. Superangel forfører ham og de ender ikke overraskende i køjen. Men Harry har problemer med potensen og kan ikke tilfredsstille endes hunger efter rå manddom. Hun håner ham og dette bringer et frygteligt raseri frem i Harry. Han ender med at slå hende brutalt ihjel på badeværelset og forlader derefter hurtigt gerningsstedet. Clint bliver anklaget for mordet på Superangel, og må på en lang tur for at få renset sit navn.

Super Vixens er en Russ Meyer film med lidt historie. Vi har en lumsk politimand og en fortvivlet mand der er falsk anklaget. Den er rå i sin stil og mordet på badeværelset er brutalt og uhyggeligt. Det brænder sig fast på nethinden på lige fod med de store svingende bryster der selvfølgelig også er at finde i denne film. Charles Napier der spiller den brutale og forsmåede politimand er god i rollen og hans skuespil løfter helt klart filmen et hak op. Charles Napier fik senere store roller i flere Jonatan Demme film og mange huske ham sikkert også for hans karikerede rolle som forsanger i bandet The Good Old Boys fra Filmen om The Blues Brothers.

Beneath The Walley of the Ultravixens.

Lamar ( Ken Kerr ) ejer en stor skrothandel og er gift med den elskelige Lavonia ( Kitten Natividad ). Desværre for ham og for hende i særdeleshed kan han ikke rigtig få hans lille ven til at rejse sig når hans kone kalder. Han bliver desperat for han ved at hans kone vil søge trøst hos alle andre mænd i byen hvis han ikke får kontrol over hans lille/store problem. Han søger hjælp hos den lokale tandlæge og ægteskabsrådgiver Asa, men lige meget hjælper det. Men heldigvis har radio evangelisten Eufaula Roop ( Ann Marie ) et kort oppe i ærmet. Et kort hun må spille hurtigt for at hjælpe den stakkels, slappe Lamar.

Beneth the valley of the ultravixens er endnu en Russ Meyer film de ri sin tone og stil godt kan minde lidt ( som så mange andre af Russ Meyers produktioner ) om de gode gamle tyske Alpe soft porno film, der altid blev vist sent om aftenen på RTL da jeg var barn. Humoren er plat, men den bløde porno og den skøre historie binder fint det hele sammen.
Underholdningen er i top, og man føler næsten med stakkels Lamar, der ikke kan få værktøjet til at virke, når han står overfor den storbarmede Lavonia.
Beneth the valley of the ultravixens er bestemt også et kig værd og hører til den bedre gruppe af Russ Meyer favoritter.

Det er bestemt et fint initiativ fra Nordisk Films side at udgive denne box med 6 film af Russ Meyer. Ærgeligt er det så at vide, at samtlige film i boxen kan købes hver især på region 1 DVD. Disse udgivelser er i bedre kvalitet, og indeholder alle en masse ekstra materiale og kommentarspor fra skuespillere og instruktør. Så hvis man virkelig vil vide noget mere om disse enestående filmproduktioner, så bliver man endnu engang nød til at se sig om efter en udenlandsk udgivelse. Hvornår lærer de Danske filmudgivere, at se sig om efter kvalitet, når de skal overfører film til det Danske marked. Alt for tit må Danskerne nøjes med dårlige overførelser og simple standard udgivelser.
Specielt må der i denne boks advares imod versionen af klassikeren Faster Pussycat..Kill! Kill! Den overførsel er simpelthen så ringe, at det ligner noget der er optaget fra fjernsynet, på en dag hvor Tv signalet var ude af drift.

Men trods ovenstående sure opstød så kan jeg alligevel anbefale at købe denne box. Den giver til rimelige penge ( omkring 400 kr. ), et godt indblik i Russ Meyers verden. Så kan man jo altid grave dybere, hvis lysten skulle komme over en, og man virkelig bare må se mere til denne mands forkvaklede og underholdende univers.

Der er kun ekstra materiale på Faste Pussycat..Kill! Kill! Det er kort men godt. Desværre er det det eneste der er at komme efter af ekstramateriale på disse 6 film.

1 stjerne ud af sex mulige.

Filmen er venligst udlånt af Nordisk Film.