Save The Last Dance

15. juni 2001 af Jesper Rosenberg Antonsen

Save The Last Dance billede

Da Saras mor bliver dræbt i en bilulykke opgiver Sara balletten, og flytter ind hos hendes far i Chicago. Der stifter hun bekendtskab med hip hop - og med Derek…

Sara (Julia Stiles) går meget op i ballet. Så meget at hun hele tiden presser hendes mor til at følge hende. Noget moderen også gerne gør, men det kniber lidt med tiden. Dagen hvor Sara skal til optagelsesprøve på den fine ballet-skole Juilliard er den gal igen – moderen har ikke den fornødne tid, og det gør Sara sur på hende. Mens Sara aflægger prøve på skolen kæmper hendes mor en hård kamp for at nå derind i bil. Men der sker en færdselsulykke, og moderen bliver slået ihjel.

Sara får en utrolig stor skyldfølelse. Hun bliver nødt til at flytte fra de fine forstæder og ind til Chicago, hvor hendes far (Terry Kinney) Hun kender ham egentlig ikke særlig godt, og har svært ved at vænne sig til hans livsstil. Han bor i Chicagos South Side, som er en overvejende sort ghetto. Sara kommer da også til at gå på en high school hvor størstedelen af eleverne er sorte. Hun har selvfølgelig svært ved at falde til, men heldigvis for hende lukker Chenille (Kerry Washington) hende ind i hendes venindegruppe.

Chenilles bror Derek (Sean Patrick Thomas) falder hurtigt i snak med Sara, selvom de har visse uoverensstemmelser i starten. Sara stifter også bekendtskab med en dans hun ikke kendte i forvejen, nemlig hip hop. Balletten har hun helt lagt på hylden pga. hendes skyldfølelse. Derek lærer Sara hip hop, og der sker selvfølgelig det uundgåelige – de falder for hinanden. Et forhold der møder en del modstand pga deres forskellige hudfarve. Men det er ikke noget der bekymrer vores to venner – de fortsætter ufortrødent deres forhold, og det lykkes for Derek at overtale Sara til at prøve at komme ind på Juilliard igen, da der snart er optagelsesprøve i Chicago. Forholdet begynder først at knage da Dereks barndomsven Malakai (Fredro Starr) begynder at ville have Derek med til en hævnaktion.

Save The Last Dance er mere eller mindre en dansefilm. Den er god og underholdende, og oveni det er den sød uden at være kvalmende. Faktisk er det en rigtig god film, som indeholder mange elementer.

Hovedrollen som Sara spilles af Julia Stiles. Hun er tidligere set i andre ungdomsfilm som ”10 Things I Hate About You” og ”Down To You”. I denne film spiller hun igen den søde pige, som man ikke kan andet end at holde af og føle sympati for. Hun spiller rigtig godt og overbevisende, og de konflikter hun kommer ud for, kan du sagtens selv forholde dig til. Hendes samspil med de øvrige medvirkende er også god, og det er en fornøjelse at følge hende i forholdet til hendes far og til Derek.

Derek spilles af Sean Patrick Thomas. Han havde sin første rolle i ”Det Afgørende Bevis”, men huskes nok bedst for hans rolle i ”Sex Games”. Han er noget af et talent, og han mestrer også denne rolle godt, selvom der var mange krav der skulle opfyldes. Han skulle være sort, kunne virke overbevisende på gadeplan, smart nok til at gå videre til medicinstudiet, være 17 år, og god til at danse. At han så i virkeligheden er 30 år er bare en mindre detalje, som man slet ikke ligger mærke til i filmen. Han spiller nemlig også meget overbevisende, og selvom han bliver sat overfor nogle store dilemmaer har man indtrykket af at det skal han nok klare.

Dereks søster Chenille spilles af Kerry Washington. Også hun leverer en god præstation. Hendes rolle kræver også en del, og hun har det der skal til for at få den til at virke. Fredro Starr, som til daglig er rap-stjerne, spiller Malakai, og det gør han også godt. Han virker meget troværdig i hans onde rolle, og giver filmen en vinkel som man ikke ville have undværet.

Thomas Carter er instruktør. Han har tidligere lavet musikfilm, og han beviser endnu engang at det er en genre han mestrer. Selvom det er en film med kontraster og dobbelthed har han formået at få den til at hænge perfekt sammen. Det er en film der viser at mange modsætninger mødes. Sort kontra hvid. Ballet kontra hip hop. Forstad kontra storby. Mange spændende kontraster som Thomas Carter formår at skildre på en perfekt måde.

”Save The Last Dance” er en god film, som kan anbefales hvis du er ude efter en hyggelig sød film. Musikken er selvfølgelig en væsentlig del af filmen, og det er da også en dejlig musik. Dansen er i øvrigt koreograferet af Fatima og Randy Duncan. Se den, specielt hvis du var vild med de dansefilm der var i slutningen af 70’erne, for så vil du med sikkerhed kunne lide denne.

Titel: Save The Last Dance
Original Titel: Save The Last Dance
Premieredato: 15. juni 2001