saved!

16. april 2005 af René Hyldig

saved! billede

For den rene er alting rent... Men hvem er ren?

Mary (Jena Malone) går på en Eagles – en kristen amerikansk skole. Alt sker i en kristen ånd, ja man kappes nærmest om at være mest oprigtig og ren, ikke mindst Hilary Faye (Mandy Moore), der er den absolut mest succesfulde elev på skolen. Men ingen roser uden torne, Marys kæreste Dean (Chad Faust) røber til Mary at han er bøsse, og det er kun starten på genvordighederne. Der er bl.a. jøden Cassandra (Eva Amurri), der kun har valgt den kristne skole fordi der ikke var andre skoler der ville have hende. Hun passer ikke rigtigt ind i idyllen. Det gør Hilary faye’s kyniske handicappede bror Roland (Macaulay Culcin) heller ikke rigtigt, og pludselig er alt ikke lutter idyl…

Filmen er bestemt ikke den typiske amerikanske teenagefilm, selv om den er fyldt med humor.
De unges verden er næsten for god til at være sand, og sand er den heller ikke, og det er nok her filmen har sin største styrke, i kontrasten mellem technicolor-verdenen, og den virkelighed der ligger under den glatte overflade. Samtidig er filmen tro mod sine personer, de bliver ikke udleveret, vi ler med dem, ikke af dem. Skildringen er selvironisk, med en enkelt undtagelse kan personerne faktisk godt se at det univers hvis værdier de forfægter egentlig ikke eksisterer.

Men til trods for at det bestemt ikke er en dusinvare teenagefilm, er den ikke desto mindre fyldt med massevis af umiddelbar humor. Og måske er den endnu mere barok for os europæere end for amerikanerne, der har deres religion tættere inde på livet end os.

Især Jena Malone spiller ypperligt, hun er meget overbevisende i sin fremstilling af den plagede teenager - hende kan vi vente os meget af fremover. Også Mandy Moore går rent ind som den selvretfærdige kristne pige, der altid har et rammende bibelcitat i ærmet, og forstår at vende det kristne budskab til sin egen fordel. Macaulay Culcin er efterhånden blevet en ung mand, hans rolle er ikke overvældende i denne film, men han gør det godt som den mutte introverte bror, der langsomt tør op, og vender sig udad mod verden. Eva Amurri formår også at være mere end en kliche som den fanden-i-voldske, rebelske elev, hun vokser både i rollen og i tilskuernes sympati, som filmen skrider frem.

Saved! er lækkert fotograferet, med noget af den samme idyl over sig som i The Truman Show, der jo også viste sig at skildre en verden lidt anderledes end umiddelbart betragtet. Historien fungerer godt og skrider fint frem, og uden nævneværdige huller. Filmen er ledsaget af god musik, vi får bl.a. The Replacements i rollen som kristent rockband! Indlednings-musikken er Brian Wilsons God Only Knows sunget fantastisk af Mandy Moore, med god hjælp fra filmens co-producer Mike Stipe, og Travis lukker på fornemste vis filmen med Flowers In the Dirt. Og hvad anden musik end Mike Oldfields Tubular Bells - temaet fra Excorcisten - kan vel spilles da Hilary Faye prøver at drive dæmonerne bort fra Mary?

Vi er efterhånden vant til amerikanske teenagefilm uden megen substans, så det er gevaldigt forfriskende med det modsatte, i en film der rækker en god bid ud over sit kernepublikum.

Filmen kan kun lejes, ikke købes.

Filmen er venligst stillet til rådighed af