Scary Movie 3

1. januar 2004 af Jesper Lund Nielsen

Scary Movie 3 billede

Hvis du synes at Scary Movie 1 og 2 var sjove, vil du elske 3’eren. Denne gang er det især ”the Ring”, ”8 mile” og ”Signs” der får en over nakken, så man går fra biografen hulkende af grin. Det her er

Endnu engang må det forgangne års gyser-storfilm læge ryg til en række velplacerede drøje hug fra folkene bag Scary Movie, og denne gang har de David Zucker bag roret som instruktør. Som en lille hjælpende guide vil jeg starte med at nævne, at det vil være en fordel som seer at man inden Scary Movie 3 har stiftet bekendtskab med gyserne ”The Ring”, ”signs”, ”The Others” samt rapfilmen ”8 mile”. Desuden får ”The Matrix Reloaded” også et par ganske gode (og velfortjente) parodier trukket ned over hovedet. Har man ikke set disse film, kan noget af oplevelsen nok gå af filmen. Man går dog ikke tomhændet derfra, for fald-på-halen komikken er ganske godt timet, og der skal nok være noget latter til enhver alligevel.

Ikke at historien i filmen er særligt bærende eller nødvendig, vil jeg dog lige kort opridse hvad den drejer sig om. For selvom den i langt højere grad handler om at få indflettet rækken af parodierede film med hinanden, er der faktisk en tynd rød tråd gennem de 90 minutters latterangreb. Det hele har omdrejningspunkt omkring nyhedsrapporteren Cindy Campell (Anna Faris, Scary Movie 1 og 2, Lost in Translation) der fanger interesse i en historie om korncirkler på en lokal farm, ejet af Tom (Charlie Sheen, Hot Shots 1 og 2, Rated X). Cindy kæmper for at gøre den lokale nyhedsstation mere objektiv og relevant end de sødvanlige nøgne damer og ulykkenyheder.

Cindy finder snart sig selv og den synske søn, Cody (Drew Mikuska, debuterende skuespiller) indhyllet i mystik og gru, ikke mindst fra det uhyggelige videobånd der varsler seeren en sikker død indenfor 7 dage. Samme bånd kommer ind i filmen på kryds og tværs, og får direkte galaktiske proportioner i sin plottyngde…
Ved siden af miseren om korncirkler og videobånd, vikles nu dagligdags problemer ind som fx en rap-turnering, biluheld, parforhold, blondine-tøseaften og besøg fra rummet. Og så lige Michael Jackson. Jo, Scary Movie 3 rummer en række selvstændige historier der langsomt men sikkert snørkles sammen til en overordentlig lavine af latter.

Instruktøren David Zucker må siges at være en af de helt store indenfor parodi-film, for han indledte genren med klassikeren ”højt at flyve” tilbage i 1980, og siden har lavet en række af de mest kendte fald-på-halen komedier som fx høj pistolføring serien. Med sin høje sans for humoristiske ordspil især, får Zucker på elegant vis blandet en række film sammen til et ganske godt resultat i en kombination af genkendelige scener og nye twist til historien. Oven i det tilsætter han en lang række kendte ansigter… og kroppe må man nok sige (her tænker jeg især på Pamela Anderson og Jenny McCarthy) hvilket også har været kendetegnende for de to forløbere. Desværre er det lige så kendetegnende at disse kendisser hovedsageligt er med for at sælge filmen på dens plakat, og egentlig ikke har andet end til tider mikroskopiske biroller i filmen. Lidt synd, for jeg havde forventet mig meget af Denise Richards (Love actually, The World is not Enough, Wild Things)…der jo er en dygtig skuespiller! Men ok, det er ikke så meget de enkelte skuespillerhelte der er i fokus, men dialogen. Dog har David Zucker stadig ikke glemt at inddrage Leslie Nielsen, der jo har båret hovedrollen i de fleste af Zuckers komedier, og han gør det stadig godt. Nok er han en aldrende mand, men lige denne type film er vel nok Leslies trade mark, og den disciplin kan han altså til fingerspidserne.

Tilbage er at sige, at Scary Movie 3 i mine øjne overgår sine to forgængere. Godt nok er det lidt en forudsætning at man kender i hvert fald ”The Ring” hvis man skal kunne følge med, men der ud over er den hylende morsom på en tidssvarende grusom og ucensureret måde, der ikke levner plads til sarte sjæle. Jeg elskede den i hvert fald, og slipper 4 stjerner for et glimrende nytårsgrin, der dog nok ikke tåler at blive set alt for mange gange – men sådan er det jo med den slags overraskelseskomedier.

Titel: Scary Movie 3
Original Titel: Scary Movie 3
Premieredato: 2. januar 2004