Shaw Brothers: Come Drink With Me

7. marts 2007 af Henrik Østergaard

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Shaw Brothers: Come Drink With Me billede

Shaw-brødrenes og filmhistoriens første martial arts mesterværk.

Shaw-brødrene anført af den foretagsomme Run Run Shaw skabte i 60'erne og 70'erne en række klassikere inden for martial arts filmen. Instrueret af forskellige instruktører, men altid sært genkendeligt som Shaw'sk. Historien var sjældent i højsædet, men fungerede nærmere som et bagtæppe for at ekselere i en række extravagante kampscener.

Dette første mesterværk er instrueret af en de mest anerkendte instruktører, King Hu (lavede senere klassikeren ”A Touch of Zen”, 1970, på Taiwan), og historien er den, at en gangsterliga kidnapper guvernørens søn og kræver, at deres fængslede leder skal frigives. Da guvernøren nægter at forhandle med forbrydere, engagerer han den legendariske Kung Fu-mester Golden Swallow til at redde sønnen og stille ligaens medlemmer for en domstol. Golden Swallow spilles af den blot 16-årige Pei-pei Cheng, der senere brillerede i rollen som den ondskabsfulde Jaderæv i Ang Lee’s ”Crouching Tiger, Hidden Dragon”. Netop ”Crouching Tiger, Hidden Dragon” er stærkt inspireret af denne perle af en Kung-Fu film. Hold iøvrigt også udkig efter en kun tolvårig Jackie Chan!

Golden Swallow kommer hurtigt på sporet af forbryderne på en kinesisk kro, hvor langt største del af handlingens intriger, komediespil og diverse skænderier blandt kroens gæster, foregår. Dette indleder til en serie brutale kampe, og det kan ikke understreges nok, hvor meget disse forbilledligt eksekverede kampscener med forrrygende akrobatik i smukke widescreen kompositioner og Hu's hektiske klipning har dannet skole for eftertiden.

Golden Swallow behøver dog ikke at kæmpe alene mod kidnapperne. På hendes rejse støder hun på den såkaldte Drunken Cat, en Kung Fu-mester klædt ud som tigger med dødelig viden om kampkunst. Denne karakter er en spøjs fætter, og leverer en stor del af filmens 'comic relief' blandt den fantasifulde fortællings mytiske figurer i denne højtravende fabel, der trækker på så forskellige ting som Japanske samurai film, akrobatik fra den kinesiske Peking-opera, James Bond film og spaghetti westerns. Derigennem skaber den noget helt igennem særegent, der, med sin helt særlige Hong Kong 60'er-stil, synes at være svært genskabe.

”Come Drink With Me” er en rigtig kultklassiker, som en mester som Quentin Tarantino uden tvivl har fundet inspiration i, da han sonderede hylderne i sin fortid i videokiosken. Golden Swallow er nærmest en forgænger til Uma Thurmans feminine hævner Black Mamba aka. The Bride. Dette mesterværk af martial arts film er simpelthen uomgængelig i genopdagelsen af Shaw-brødrene og den klassiske Kung Fu-film.

I disse genudgivelser af Shaw-brødrenes klassikere er billed og surround sound flot restaureret. Widescreen formatet står lige så klart som i 1966. Der er desværre ikke det store ekstramateriale. En trailer er det eneste vi spises af med.

PAN Vision.

Titel: Come Drink With Me
Original Titel: Da Zui Xia