Shiri (DVD)

29. maj 2003 af David Lund

Shiri (DVD) billede

En Koreansk politisk action/thriller... virker det også for resten af verdenen?

En agressiv Nordkoreansk militærgruppe stjæler et nyt flydende sprængstof, CTX, og bruger det som en trussel mod genforenelsen mellem Nordkorea og Sydkorea. De Sydkoreanske agenter Ryu Jong Won og Lee Jang Gil bliver sat på sagen, hvor den Nordkoreanske Lee Bang Hee, en slags superagent uden sidestykke, er den hovedmistænkte.

Shiri er noget så sjældent som en Koreansk politisk action/thriller. Den har desuden også sat den bedste seerrekord i Korea, og er nok også den mest kendte Koreanske film til dato. Den tager det største tabuemne i Korea (den kolde krig), tilsætter lidt Hollywood spænding og blander det med Asiatisk mystik. Det er en meget svær film at komme ind til livet på, men hvis man gør sit bedste er resultatet en belønning i sig selv.

Je-Gyo Kang har virkelig mod ved at lave en film som denne. Mange Koreanere har før i tiden prøvet, at lave film som omhandler den kolde krig mellem Nord og Syd Korea og blevet fængslet. Kang, ligesom de fleste Koreanere, støtter i denne film klart fred, og viser det egentlig meget godt. Han gør sit bedste, for at gøre filmen så realistisk som mulig, og det virker. Han har en klar inspirationskilde i Hollywood, for mange af de effekter der bliver brugt i kameraarbejdet kan hurtigt blive sammenlignet med instruktører som Ridley Scott. Kang har en stor kærlighed til filmens personer, og det ses i de detaljer som på overfladen virker ligegyldige. Han arbejder meget på det karakterdrevne, og bliver ved med at påføre filmens personer flere dimensioner. Desværre er det altsammen ikke godt. Shiri kræver meget af publikum, deri en forståelse af hvad der foregår i Korea. Desuden er Koreanere nok det folkefærd der er sværest at skelne fra hinanden af den vestlige verden, og det kan godt være forvirrende. Nogle scener rammer også forbi med for meget sentimentalitet, og andre med ligegyldighed... Kang skulle nok have klippet 10 minutter af det endelige resultat.

Skuespillet er også rigtigt godt. Suk-Kyu Han er Koreas store actionstjerne, det kan man egentlig godt forstå, for han spiller med en stor potion charme. Yoon-Jin Kim er også rigtig god, og spillet mellem disse to er fantastisk, man føler virkelig med dem og for dem. Mit problem med at anmelde skuespil i film fra Asien er, at man ikke forstår hvad de siger, og den dimension har også sin del at sige i skuespil. Men udover det kan man godt fornemmer når der slår gnister i skuespillet, og det gør det ofte i Shiri.

Hvis du er til politiske thrillere, mener jeg helt bestemt at du må anskaffe dig Shiri. Det er ikke kun en af de bedre, men det er altid interessant at se hvad andre lande end USA har at byde på, og det er oftest meget. Shiri er en lille film med store intentioner.

Extra Materiale:
Shiri er udkommet i et lækkert pap 2-dvd sæt. Med er der også en bog der forklarer baggrundshistorien om filmen, instruktøren, skuespillerne, og et hurtigt indblik i Koreas historie. Den er rigtig god at læse før filmen, da den hjælper på forståelsen. De Special Features der ligger på Disk 2 er desværre skuffende. Det "Making Of" der er, roder rundt med underteksterne, og det er dybt frustrerende. Det ene øjeblik er de på Englesk, det andet på Koreansk og det tredje er de der slet ikke. Så er der en enkelt fraklippet scene (som de har valgt at kalde Director's Cut), nogle Bloppers med tilhørende sjov musik, en musikvideo med temaet, nogle trailers og et Gun Index hvor man kan læse info om de pistoler der blev brugt i filmen. Ja, extra materialet må nøjes med 2 stjerner fra mig og filmen får 4.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Criterion Film.

Titel: Shiri
Original Titel: Shiri