Silver Linings Playbook

25. august 2013 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Silver Linings Playbook billede

Hjertevarm komediedrama med fantastisk skuespil og velskrevet dialog.

Der bliver i øjeblikket spyttet alt for mange dårlige komediefilm ud af Hollywood, hvor humoren kun baseres på platte jokes, nøgenhed og pruttehumor. Derfor er det med at glæde, at man ser David O. Russells filmversion af bogen Silver Linings Playbook, for her får man endelig en langt mere raffineret humor, der samtidig er blandet med eminent skuespil. Det er ikke for sjov, at Silver Linings Playbook blev nomineret til 8 Oscars, herunder bedste film og bedste mandelige og kvindelige hovedrolle.

Pat (Bradley Cooper) er lige kommet ud fra psykiatrisk hospital og skal hjem og leve ved sine forældre (De Niro og Weaver). Det står med det samme ret klart, at Pat stadig lyder af humørsvingninger, som har det med at gøre ham en smule ustabil, men han får alligevel lov at bo hos forældrene. Pat er sikker på, at han og hans kone stadig har et forhold og elsker hinanden, selvom alle og enhver kan se det modsatte (Pat opdagede sin kone i at være utro med en kollega og var derefter ved at banke ham til døde). I hans jagt på at genvinde konen møder Pat dog Tiffany (Jennifer Lawrence), som også har sine problemer at kæmpe med, og der opstår sød musik i mellem de to.

Der er som sådan ikke noget nyt og anerledes ved Silver Linings Playbook, men den gør det alligevel fremragende vha. forbandet godt skuespil og en velskrevet og humorfyldt dialog. Alle skuespillerne leverer noget af det bedste fra deres side, og det er befriende at se Bradley Cooper spille noget andet end en charmefyldt flødefyr, som vi kender ham fra Hangover-trilogien. Jennifer Lawrence er som altid charmerende og bedårende, men viser samtidig også at hun kan sit skuespillerkram, for syv søren hvor er hun god. I birollerne leverer specielt Robert De Niro og Jacki Weaver en fremragende indsats som Pats forældre, og ud over det er det også bemærkelsesværdigt at se Chris Tucker i en birolle som Pats ven (Ud over Rush Hour serien har Tucker ikke spillet med i andre film siden 1997!).

David O Russell skal også have kæmpe credit for hans adaption af bogen som filmen bygger på. Det er ikke altid nemt at få omskrevet en god bog om en til en god film, men Russell har formået at gøre det med bravur. Dialogen er knivskarp og det humoristiske findes ofte i dialogerne, især mellem Pat og Tiffany. Pat siger selv, at han taler uden nogen form for filter, han siger tingene lige ud, og det er noget af det der gør filmen så sjov og munter. Russell blev også oscarnomineret for hans adaption, og den nominering er helt sikkert velfortjent.

Hvis man vil se en rigtig varm og sjov film, så er Silver Linings Playbook det rette valg. Stjernerne leverer det ypperste inden for skuespil og med Russells geniale manuskript, så går du ikke galt i byen ved at se denne film. Storslået!

Ekstramateriale
Der findes også på dvd’en en 27 minutter lang omgang med fraklippede scener. Det er fint nok, men ikke noget at råbe
hurra over.