Sleepover (DVD)

13. maj 2005 af David Lund

Sleepover (DVD) billede

En sukkersød teenagetøsefilm med manglende morale.

Når man går fra Junior High School til almindelig High School I USA, finder man hurtigt et status og bliver ved det de 4 år skolen varer. Julia og hendes 3 veninder ved dette allerede, og de ved også at de ender med et dårligt spisested i frikvarteret, da skolens 4 populære tøser får det gode spisested. Julia holder et ”sleepover” for hendes veninder, hvor faren holder vagt imens moren er ude. Hvad de ikke ved er at Julia har udfordret skolens populære piger med en skattejagt, hvor alle kneb gælder, og så er plottet lagt.

Sleepover er en tøseteenagefilm for de yngre i aldresgruppen. Tempoet er højt, musikken er pop, farverne er lyserøde, billedet er fyldt med hjerter, humoren er let og uskyldig, der er sjove og lækre fyre men moralen mangler. Dette er ikke en film for nogen over 16 år, og dem under 16 vil blive forvirrede over den manglende morale... nej, måske ikke forvirrede, men filmen kan nemt misforstås. Bag det uskyldige billede af filmen, gemmer der sig nemlig nogle små dystre ting. Filmens holdning er at tykke mennesker kan kun blive elsket af andre tykke mennesker, at populære mennesker er onde og det kan man intet gøre ved og at ondskab kun kan besejres med ondskab. Filmen danner det typiske sort/hvid billede som de fleste film i denne genre, men i en analyse hvor man ikke engang behøves at gå særligt langt ned, kan man godt se at der er mange problemer med filmen. Det værste man altså kan gøre er at tage filmen seriøst på noget som helst plan, for der hvor stort set alle andre teenagefilm har en morale, har denne ingen. Dette kan lyde som en god ting, men det er ikke noget man bemærker i løbet af filmen, for den er lavet som en sukkersød komedie, men man glemmer lige bipersonerne og hvad der sker med dem.

Joe Nussbaum har før lavet en film om vores alles George Lucas (der efter sigende skulle være ret god og essentiel for Star Wars fans), og her med hans anden film, er han gået ned af helt andre veje. Nussbaum holder fat i seeren med det ekstreme tempo filmen kører i, og de hurtige klip gavner faktisk filmen for en gang skyld. Det er manuskriptet der fuldstændigt fejler, og det underligste er at det rent faktisk er skrevet af en kvinde (Elisa Bell), så man skulle tro hun kunne sige noget moralmæssigt om unge piger i 14 års alderen. Der kunne det måske tilgives hvis det var en uvidende mand der havde skrevet det. Udover det har hun givet os fjerde (og det eneste kedelige) kapitel i Fars Fede Ferie ”sagaen”, og Little Black Book (som der også snart kommer en anmeldelse op af her på siden) som egentlig havde en rimelig morale.

Alexa Vega spiller hovedrollen som Julia, og hun er hende den lille, søde pige fra Spy Kids filmene. Nu er hun altså blevet lidt ældre, og kastet sig ud i teenagefilmene. Det går såmænd også udmærket for hende, hendes rolle kræver ikke så meget andet end at hun skal se sød men misfornøjet ud, og det klarer hun da. Hun har flere teenagefilm på vej til dem der er interesserede, og hun kunne da sagtens blive et kendt navn indefor genren. Mika Boorem er hendes bedste veninde og har før været med i film som Dirty Dancing 2, Blue Crush, Hearts In Atlantis, Along Came A Spide og The Patriot. Egentlig et ret flot resume for en pige nu på 17. Igen er det svært at bedømme en præstation på en en-dimensionel karakter, men hun virker noget mere påtaget end Vega.

Sleepover er ikke en film jeg ville vise min 14-årige datter hvis jeg havde en, og det er netop pga. Den misvisende og manglende morale. Den er egentlig sød, sjov og underholdende nok, men der er så meget bedre i samme genre, som har hjertet på det rette sted. Derimod kan man måske godt more sig over den manglende morale i min alder, men det er kun fordi jeg er begyndt at værdsætte film der er så dårlige at de er gode. Så langt ville jeg dog ikke sige filmen går, da det dystre er enormt underspillet, og nemt bliver overset i de lyserøde farver. Filmen underholder til tider, men man ender med at grine mere af den end med den, og kan man leve med det, så kan man da til nød godt se den, men kun til nød.

Ekstramateriale er der en lille smule af på DVD’en. Der er en god håndfuld featurettes, samt et gag reel. De featurettes der er, er ret korte, og derfor kan de holde interessen i den korte tid de varer. Gag reels er jeg begyndt at blive mere og mere irriteret over, da de efterhånden er et must på komedie-dvd’er, og denne her er ret ligegyldig. Men ja, det er vel en smagssag. Der er et fotogalleri og en trailer, og det er vist det. Ikke noget specielt, men i det omfang filmen er, harmonerer det ganske fint, så det får 3 stjerner herfra.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
SF/Fox.

Titel: Sleepover