Snow Job

30. juni 2003 af Henrik Østergaard

Snow Job billede

Dreng forelsker sig i smuk pige, dreng mister smuk pige, dreng vinder smuk pige tilbage, mens Eddie Kaye Thomas fra American Pie laver spas på sidelinjen.

Matt Raymand (Milo Ventimiglia) har lige overstået universitetet med glans. Uheldigvis har han også opbygget en betydelig gæld i løbet af studietiden, så inden han kan drage til New York til det fede job på Wall Street, må han en tur til det triste Buffalo for at arbejde den sure gæld af. Hans tre studievenner har derimod taget fri et helt år for at feste vildt for en sidste gang i Aspen, Colorado. Til en sidste fest inden afsked, hvor Matt drikker sig stang bacardi, sådan for at dumle sorgerne lidt over det sure arbejde, kidnapper vennerne ham og afsted til sneparadiset Aspen går det.

Da Matt efterhånden vågner op fra de hinsides drukmarker, vil han selvfølgelig hjem igen, for man er vel en pligtopfyldende fyr. Han beslutter sig for at blive et par uger, for hvad kan det skade. De vilde fester med vennerne, minimalt arbejde, den skønne natur og ikke mindst den skønne og søde Michelle (Maggie Lawson fra ”Pleasantville”) er dog ikke sådan at give op, og så er jobbet på Wall Street måske ikke så vigtigt endda…

Handlingen er der egentlig ikke noget galt med. Den er både sød og kær og har det sædvanlige line-up af arketypiske karakterer: Den såkaldt almindelige teenagedreng (Milo Ventimiglia, som man også kunne se i ”She’s All That” og tv-serien ”The Sopranos”), den store kvinde-charmør med scoringer på stribe (Eddie Mills), stodderen der oftere ligger i druk end med piger (Justin Urich), og den nørdede fyr, som aldrig får noget på den dumme (Eddie Kaye Thomas repriser sin rolle fra American Pie). Fire fyre, som er meget forskellige, men som alligevel er tætte venner. Realistisk? Nej vel, men så er alle ligesom helt tydeligt repræsenteret, og det er jo skønt.

Dette må man efterhånden forvente fra dagens amerikanske ungdomskomedier, men sjældent har jeg set en ungdomskomedie, der var så lidt morsom. I løbet af filmen er der højst 3-4 sjove scener, og de få scener giver alligevel ikke andet et par fnis i skægget. Alt andet lige er det langt fra vanlig Hollywood-standard. Og så hjælper det ikke meget, at den tidligere James Bond, George Lazenby, ses i en mindre birolle som aldrende, men forelsket ægtemand.
Alt i alt en halv trist affære man godt kan være for uden. Den sidste stjerne gives udelukkende for de glimrende billeder på de sorte pister af fotograf George Mooradian og for søde Maggie Lawson.

Titel: Snow Job
Original Titel: Snow Job