Source Code

18. oktober 2011 af Kristian Jensen

Source Code billede

Igen og igen og igen og...

Jagerpiloten Colter Stevens vågner desorienteret op i et tog på vej mod Chicago. Han er fanget i en anden mands krop, og over for ham sidder en fremmed kvinde, der taler til ham som om hun kendte ham. Otte minutter senere eksploderer toget i en enorm og altødelæggende flammekugle, og Colter Stevens vågner af det der umiddelbart virkede som et mareridt.

Men til Colter Stevens store frustration var det ikke bare en ond drøm, men derimod virkelighed, og inden længe er han tilbage i toget, med de samme mennesker, de samme handlinger og den selv samme kvinde foran ham. Langsomt går det op for jagerpiloten, at han gentager de samme otte minutter igen og igen som om han befandt sig i en ondskabsfuld tidslomme hvorfra der ingen udvej findes.
Efterhånden finder Stevens ud af, at han er en del af et tophemmeligt eksperiment kaldet ’Source Code’, der giver brugeren mulighed for at overtage en fremmed krop i otte minutter. Meningen med galskaben er, at Stevens skal genleve de sidste otte minutter af togkatastrofen, for at finde ud af hvem der står bag, så militæret kan nå at forhindre endnu et angreb, der denne gang truer millioner af uskyldige mennesker.

Britiske Duncan Jones, der fik en enestående debut med den herhjemme skamfuldt oversete ”Moon” fra 2009, har med ”Source Code” skabt en velfortalt lille sci-fi film, der både har noget på hjerte og hjerne, men samtidig også excellerer i rendyrket bulder og brag.
Selvom historien er ret kompliceret og kræver en del koncentration af sit publikum, formår Duncan Jones at væve handlingstrådene sammen til et nogenlunde solidt forløb, der minder om noget, der kunne være kommet fra mesteren Philip K. Dicks pen.
Jones har ganske klogt valgt at holde tidsrejse-elementet i historien på et absolut minimum. Der er ingen højteknologiske gadgets eller lange teknologiske monologer, der forklarer baggrunden for at rejse gennem tiden. I stedet fokuserer Jones på de individuelle skæbner, der er knyttet til filmens karakterer. Det er en intelligent form for science fiction underholdning, der gør at filmen bliver yderst spændende.

Jake Gyllenhaal er velvalgt i rollen som den fortvivlede jagerpilot Colter Stevens, der ufrivilligt er blevet en del af det livsfarlige tidsrejse-eksperiment. Særligt imponerende er dog Jeffrey Wright i rollen som den benhårde Dr. Rutledge, der er hjernen bag ’Source Code’ eksperimentet. Wright, som nogen måske vil genkende fra de to seneste Bond film hvor han spillede Felix Leiter, er herlig slesk og ondskabsfuld i rollen som den ultimative mastermind bag Colter Stevens mange kvaler i ”Source Code”.

Efter at have set ”Source Code” og ikke mindst ”Moon” er mine forventninger til Duncan Jones kommende projekter ikke blevet mindre. Jeg er overbevist om at instruktøren, der i øvrigt er søn af ikonet David Bowie, har en stor karriere i vente. ”Source Code” er en underholdende science fiction thriller, der leverer masser af action men samtidig også stof til eftertanke. Historien er stramt fortalt uden for mange svinkeærinder, hvilket er yderst klædeligt i en tid hvor den gængse underholdningsfilm let løber op i en længde på over to timer.
Filmen har sine skønhedsfejl hist og her, blandt andet bliver plottet en anelse langhåret fra tid til anden. Men alt i alt er ”Source Codet” en begavet og spændingsmættet sci-fi film, der bestemt er værd at hive med ind i hjemmebiografens mørke.

Ekstramateriale.
På DVD udgivelsen af ”Source Code” finder man den klassiske bag-om-filmen film, hvor de involverede fortæller om optagelserne. Den 30 minutter lange film kommer fint omkring emner som karakterudvikling, effekter og historieudvikling. Men man savner i den grad lidt mere kød. Det ville have været vidunderligt med en kommentatorspor eller lignende, men desværre er dette ikke at finde på skiven.

3 on-z stjerner til ekstramaterialet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af: Mis. Label.

Titel: Source Code