Kontra
Kontra billede

Speak No Evil

12. september 2024 af Maria Bjerregaard

Speak No Evil  billede

James McAvoy leverer en vild præstation i en solid og effektiv remake af den danske gyserfilm af samme navn.

Instruktøren Christian Tafdrup chokerede publikum med hans intense, skræmmende og originale gyserfilm "Speak No Evil" tilbage i 2022. Der gik ikke lang tid, før filmrettighederne blev solgt og en amerikansk produktion allerede gik i gang. Nu har gyserfilm

En amerikansk familie tager på en forlænget weekend ferie i det idylliske engelske landskab, hvor de på en ferie mødte en charmerende britisk familie. Weekenden begynder fint, men dette bliver hurtigt forvandlet, da den britiske familie virker meget uforudsigelige. Især faderen Paddy ( James McAvoy) viser en mærkelig adfærd. Dette skulle ellers havde været en hyggelig drømmeferie, men ender hurtigt i et mareridt.

James McAvoy har spillet mange mærkelige og underlige typer. Især i ”Split” fra 2016, hvor han spillede hele 23 personligheder på én gang. Han er derfor ikke ukendt inde i de psykisk forstyrrende mennesker, og McAvoy er bestemt også det største højdepunkt i ”Speak No Evil”. Om skuespilleren er ved at ”beefe up” for en rolle eller blot er så muskuløs, må være op til publikum at vurdere. Dog virker fysikken også perfekt til galskaben.

Lad os få dette på det rene – filmen her er en amerikansk produktion og ikke mindst en amerikansk film. Derfor burde man slet ikke sammenligne filmen med den danske udgave, selvom dette naturligvis er svært. Også nå filmtitlen er præcis den samme. Man kan argumentere for, at den danske ”Speak No Evil” slet ikke havde behov for et remake, også derfor føles filmen også på mange punkter en helt anden fortælling. Tematikken i den danske handlede om, hvordan høflighed nærmest var livsfarligt, hvorimod den amerikanske tager udgangspunkt i ærlighed.

Der er også et andet set up i filmen, hvor ægteskaberne knaser, og der er derfor mange andre problematikker end blot at slippe væk fra hverdagen. Og når det nu er en amerikansk film, lægges der op til meget action uden at være decideret uhyggelig. Ærlighed i sig selv kan vise sig at være særdeles skræmmende i denne kontekst.

”Speak No Evil” er en underholdende og solid remake af en dansk gyserklassiker. Den skal helst ikke sammenlignes med den danske, selvom dette kan være svært, men instruktøren James Watkins har fortalt sin egen udgave af historien. Filmen er slet ikke på samme niveau som den danske, men hvis man tager den originale film ud af ligningen, er ”Speak No Evil” en meget vellykket og underholdende film. Og så er James McAvoy også fuldstændig sindssyg!

Titel: Speak No Evil
Original Titel: Speak No Evil
Premieredato: 12. september 2024