Sprængfarlig Bombe

25. august 2006 af Kristian Jensen

Sprængfarlig Bombe billede

Den krukkede del af den danske filmindustri får adskillige velfortjente lussinger i Thomas Willum Jensens Sprængfarlig Bombe.

Den lettere temperamentsfulde Tonny (Ulrich Thomsen) er lige sluppet ud af spjældet, efter at have afsonet en voldsdom. Tonnys dagligdag går med at arbejde som opsynsmand på den lokale genbrugsstation og spise fastfood sammen med veninden Klara (Line Kruse). Tonnys eneste lyspunkt er hans to børn, og da hans ekskone (Ellen Hillingsøe) indvilliger i at lade Tonny tage ungerne med i biografen, bliver alle sejl sat til, for at gøre turen til noget helt specielt. Desværre kommer Tonny for sent til at afhente billetterne til den nye Harry Potter, og i stedet må han og ungerne se den nye film fra mesterinstruktøren Claus Volter (Nikolaj Lie Kaas). Men ak – Volters film er ikke det mesterværk som Tonny forventede, og han forlanger at få de 471 kroner tilbage, som han har brugt på slik og billetter.
Tonny opsøger den krukkede Volter på settet til hans næste film. Det hele kulminerer da den lige så temperamentsfulde Volter skubber Tonny ned fra et stillads, med det resultat at Tonny pådrager sig adskillige brud på knogler og lemmer. For at undgå et eventuelt sagsanlæg indvilliger Volter i lade Tonny være medinstruktør på hans næste film. Dette er starten på en kamp mellem de to højtråbende herrer, da Tonny helst vil lave en actionfilm med eksplosioner og biljagter, mens Volter hellere vil lave en seriøs kunstfilm. Nedtællingen er hermed begyndt til et filmbrag af proportioner.

I Sprængfarlig Bombe tager Thomas Willum Jensen i samarbejde med Anders Thomas Jensen den danske filmscene under kærlig behandling. Det er især den krukkede del af Danmarks filmkultur som får sig en over nakken., og det fungerer ganske upåklageligt! Sprængfarlig Bombe tager pis på alle de store personligheder i dansk film, lige fra Lars Von Trier og Per Fly til Nicolas Winding Refn og Christoffer Boe, og der bliver ikke lagt fingre imellem når krukkeriet i dansk film udleveres på det groveste.

Den folkekære skuespiller Ulrich Thomsen er virkelig god i rollen som bonderøven Tonny, komplet med guldtænder og svenskerhår. Thomsen beviser igen igen, at han tilhører den absolutte elite af den danske skuespillerstab, når han ruller sig ud i rollen som Tonny.
Det samme kan man sige om Nikolaj Lie Kaas der spiller på alle de komiske tangenter i rollen som superkrukken Claus Volter.
Mille Dinesen, som de fleste jo nok kender som Nynne, spiller Claus Volters hårdtprøvede skuespillerkæreste Pernille, der langsomt får nok af Volters barnlige opførsel. Dinesen spiller godt, og scenerne mellem hendes karakter og Nikolaj Lie Kaas er nogle af de sjoveste i filmen.

Alle skuespillere er godt hjulpet af Anders Thomas Jensens sprælske manuskript, der tilfører filmen en ordentlig portion humor. Med replikker som eksempelvis ”Undskyld, hvem er det man skal røvpule her for at få en croissant og en latte??” Kan man ikke undgå at grine kæben af led i biografens mørke.

Sprængfarlig Bombe er Thomas Willum Jensens bedste film til dato, han har fundet den perfekte balance mellem alvor og humor, og det fungerer ualmindeligt godt. Desværre slipper vi ikke for den kliche fyldte sødsuppe slutning, som man også så det i Willum Jensens tidligere film Solkongen fra 2005. Alt i alt er Sprængfarlig Bombe en danske komedie af den bedste slags, og personligt kan jeg ikke vente med at se hvad de to Jensener finder på næste gang. Mens vi venter, kan vi i mellemtiden more os i selskab med Tonny og Claus..

Titel: Sprængfarlig Bombe
Original Titel: Sprængfarlig Bombe
Premieredato: 25. august 2006