Spy

1. oktober 2015 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Spy billede

En spionblanding af lidt for meget, der giver lidt for lidt

Vi har alle nogle yndlingsskuespillere, som vi elsker at se, næsten ligegyldigt hvad de laver. Og så er der de skuespillere, vi bare helst vil undgå. Det er sådan, jeg har det med Melissa McCarthy. For mig er hun det kvindelige svar på Adam Sandler, det bliver bare alt for ofte for meget med hende. Spy havde dog fået lovende anmeldelser og samtidig var der på skuespillerfronten også blevet plads til andre spændende skuespillere som Jude Law, Jason Statham og Rose Byrne, så jeg valgte at give Spy en chance og et åbent sind.

Susan Cooper (Melissa McCarthy) arbejder for CIA, men som kontorarbejder. Da hendes samarbejdspartner bliver dræbt på en mission, melder hun sig dog frivilligt til at gå undercover for at finde frem til den onde Rayna Boyanov (Rose Byrne), der har i sinde at sælge en atombombe til højest bydende.

Instruktøren Paul Feig (Bridesmaids(2011), The Heat (2013)) har selv udtalt, at han godt vidste, at han aldrig ville få lov at lave en James Bond film og derfor er dette hans bidrag til en film i spiongenren. Med sig har Feig endnu en gang taget Melissa McCarthy, i deres tredje samarbejde, faktisk den fjerde hvis man tæller det kommende Ghostbusters remake med. Selvom jeg personligt har det svært med McCarthy, så er hun ikke så slem i denne film som tidligere set. Faktisk gør McCarthy et ganske udmærket job, bortset fra når hun hæmmes af Feigs til tider jammerlige manuskript, der mest af alt beror på at få publikum til at grine vha. bræk, penisjokes og tilsvininger. Det bliver for meget i længden i en film der i forvejen varer hele 2 timer og 10 minutter, mindst en halv time for lang. Feig burde have skåret ind til benet i historien frem for lade den udspille sig i både Paris, Rom og Budapest.

Spy har dog helt sikkert sine virkelig gode momenter, og det er efter min mening oftest Jason Stahams fortjeneste. Statham spiller i Spy spionen Rick Ford, der er totalt til grin hver eneste gang han åbner munden. Statham er tidligere bekendt med komediegenren i fx Snatch. (2000) og Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998) og hans karakter i Spy viser sig at være en kæmpe parodi på rigtig mange af sine egne action-karakterer fra tidligere film. Ford har det meste i munden og elsker at prale med anekdoter der leder tankerne hen på Stathams andre film. Statham giver de absolut bedste grin i Spy sammen med en lummer tilbagevendende italiener, der konstant ligger an på McCarthys karakter.

Spy er den klart bedste film jeg har set med McCarthy, men den har stadig for mange kritikpunkter til at ændre mit halvdårlige syn på McCarthy og til dels Paul Feig. Filmen er for lang, beror på for mange platte jokes og mangler i den grad også en ordentlig og troværdig skurk. Rose Byrne med fake østeuropæisk accent er for svag en karakter til at være skurk i sådan en form for film, der også både bliver en blanding af et seriøst bud på en spionfilm og en spooffilm. Spy er en blandet oplevelse og derfor også de 3 stjerner.

Ekstramateriale
Blu-Ray udgaven af Spy indeholder følgende ekstramateriale:
• On Lady Nancy’s Secret Service – Version 1 & 2