Star Wars: Battlefront II (Xbox)

15. december 2005 af Mads Bluhm

5 stjerner Skriv en kommentar KØB SPILLET HER

Star Wars: Battlefront II (Xbox) billede

Et glimrende spil tilsat ren Star Wars magi, spillet underholder og fascinerer uden at revolutionere.

A long time ago…
Star Wars Battlefront blev en succes af de store, da det kom frem i 2004. Nu hvor Star Wars hypen har lagt sig lidt efter en veloverstået Episode III, kommer nu spillets efterfølger, Battlefront II, der har den utaknemmelige opgave at følge op på et top spil. Det klarer det nu ganske godt, og man må sige, at her er endnu et uhyre underholdende spil fra den fjerne, fjerne galakse..

Når det kommer til selve opbygningen af spillet, så indeholder Battlefront mange af de elementer, der gjorde etteren til en succes, men man har dog ændret væsentlige ting. Før kunne man i singleplayer delen vælge, hvilken Star Wars tidsepoke man ville spille i, Episode I – III eller Episode IV-VI. I Battlefront IIs kampagnedel har man ikke længere dette valg, da de to tidsepoker er blevet langt sammen til et langt historisk forløb set ud fra en klonsoldats erindringer. Dette giver spillet en mere episk følelse og virker rigtig godt. Rent praktisk betyder det, at man starter med kampene fra Klonernes angreb og bevæger sig så frem kronologisk. I første del af spillet kæmper man således side om side med Jediriddere, nogle gange får man endda lov til at spille en af disse helte, men når man når frem til Anakins fald til den mørke side, bliver det også muligt at kæmpe som de onde, altså Anakin og Darth Sidious.

Udover historieforløbet byder spillet også på Instant Action, der som navnet antyder, består af kampe helt uden historiesammenhæng men med et stort udvalg af baner. Her finder man spilmuligheder som Assault (skyd på alt, hvad der ligner en fjende), Hunt (jag og nedkæmp dine modstandere) og hele to varianter af det klassiske Capture The Flag. Den tredje og sidste mulighed, spillet kan tilbyde, bærer titlen Galactic Conquest. Her bevæger man sig rundt i universet og indtager strategiske poster med det endemål for øje at overtage hele galaksen. Personligt foretrak jeg historieforløbet, men de andre dele var bestemt også underholdende.

Lock S-foils in attack position
Den største nyhed i spillet er muligheden for at udkæmpe heftige rumslag. Man har frit valg i hele flådens fartøjer, så har man altid drømt om at angribe Dødsstjernen i sin lille rappe W-Wing, så får man her lejligheden. Denne spildel giver lige et ekstra ryk op på action barometret, og spiludviklerne skal bestemt have et klap på skulderen for denne tilføjelse.

Use the Force
Kampene kæmpes til at starte med til fods, men det er der ingen grund til at fortsætte med, for noget af det allersjoveste ved Battlefront spillene er, at samtlige maskiner og køretøjer på slagmarken er til fri afbenyttelse. Kampene baseres på flere forskellige mål, der tilsammen udgør en større strategisk plan, der i sidste ende skal føre til overtagelsen af fjendens områder. Man vælger selv hvilken slags soldat, man vil kæmpe som, hvilket primært har indflydelse på, hvilke våben man medbringer til slagmarken.. Ligesom i forgængeren vælger man også selv, om det skal foregå i en Third-Person-vinkel (hvor kameraet befinder sig bag personen, man styrer), eller First-Person-vinklen (kameraet er figurens udsyn). Undervejs i kampene får man mulighed for at spille rollen som nogle af de kendte Jedi-riddere, der ses i de enkelte kampmiljøer i filmene. Dette er helt valgfrit, og er man ikke så begejstret for den tvungne Third-Person-vinkel som ridderne styres i, kan man ganske enkelt takke nej og fortsætte, hvor man slap. Jedi-ridderne har naturligvis deres specielle evner med sig i kamp, hvilket kan gøre missionen væsentligt lettere at gennemføre.

There is another…
Spillet byder også på en fabelagtig multiplayerdel. Her er det muligt at tilslutte fire spillere til den samme maskine, og op til 32 spillere på lukket netværk eller online. Her er kampene tilfredsstillende intense, og udbuddet af fartøjer, baner og miljøer er stort nok til, at der sagtens kan tilskrives mange timers spilletid på den konto. I det lange løb er det multiplayerdelen, som sørger for, at man igen og igen kan vende tilbage til spillet.

Look at the size of that thing
Spillets grafik er for det meste en fryd for øjet. Banernes omgivelser fremstår stemningsfulde og spændende, eneste minus er, at man godt kunne have ønsket sig lidt flere detaljer, når man nu ved, hvad Xboxen formår, men det er i petitesseafdelingen.
Det er efterhånden forventeligt at et Star Wars spil byder på fantastisk lyd, og heller ikke her skuffer Battlefront II. Musikken, der en så vigtig del af Star Wars universet, kommer fuldt til sin ret, og lysværd, blastere, eksplosioner osv. fremstår knivskarpt.

The Force is strong with this one
Star Wars: Battlefront II indeholder alle de elementer, der skal til for at skabe et rigtig underholdende og medrivende spil proppet med Star Wars action. Det er ikke et spil, som er overstået på en eftermiddag, dertil er det heldigvis alt for varieret, omfattende og underholdende. Er man til Star Wars, så er der ingen undskyldning for ikke at investere i dette spil.

Spillet er venligst stillet til rådighed af
ActiVision.

Titel: Star Wars: Battlefront II