Svampebob: En Rigtig Landkrabbe

14. juli 2015 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Svampebob: En Rigtig Landkrabbe billede

Tegnefilm på syretrip

Indrømmet, jeg har aldrig set et eneste afsnit af Svampebob Firkant. Den gule firkantede svamp appellerer på ingen måde til mit ellers animationselskende filmhjerte. Måske er det fordi Svampebob Firkant i en ekstrem grad er henvendt til børn. Når jeg ser filmen Svampebob: En Rigtig Landkrabbe kommer jeg dog i tvivl, for selvom historien er barnlig, så indeholder den også en lang række syrede elementer, der langtfra virker til at være henvendt til unge. Derfor taber filmen også sit fokus, fordi den er en underlig blanding af børne- og voksenhumor.

Svampebob: En Rigtig Landkrabbe er faktisk en sequel til Svampebob Firkant fra 2004, dog uden nogen form for sammenhæng ud over de gennemgående karakterer. Det samme med serien, der har kørt på Nickelodeon siden 1999. Filmen tager udgangspunkt i Svampebobs (Tom Kenny) verden på bunden af havet i byen Bikini Bottom. Da Svampebobs nemesis Plankton (Mr. Lawrence) forsøger at stjæle opskriften til de berømte Krabby Patty burgere ender opskriften dog over havets overflade og i hænderne på den berygtede pirat Burger Beard (Antonio Banderas). Svampebob og Plankton må nu arbejde sammen om få opskriften tilbage og genoprette freden i Bikini Bottom.

Det har ofte vist sig svært for serier at omstille sig til det store biograflærred og Svampebob: En Rigtig Landkrabbe er ingen undtagelse. Plottet er silketyndt og ligner mest af alt et plot, der nemt kunne have fingereret i et enkelt afsnit af serien. Derfor gør filmen også alt for at udstrække det halvkedelige og tynde plot med en masse ligegyldigt fyld i form af syrede afstikkere fra plottet. Forhåbentlig er filmen tiltænkt det yngste publikum, som nok ikke lægger så stor vægt på om plottet er tyndt eller ej. Desværre føles det som om, at det yngste publikum til gengæld kan gå tabt i humoren, der ender med at blive en alt for underlig blanding af plat-Søtjernen-Patrick-fatter-intet-humor, og syrede elementer af tidsrejser, sarkastiske bemærkninger og musikalske indslag. Det er i denne balancegang, at filmen knækker over for både den yngre og den ældre seer.

Samtidig forsøger filmen at gøre sig bemærket ved at ændre stil i forskellige former for animationer. Først er den almindelig tegnefilmsanimation, der bliver spædet op med en stop-motion profet-delfin (ja, det er syret!). Hver gang filmen når over havets overflade er filmen live-action, fx den onde Burger Beard, der dog spilles karikeret, men engageret af Antonio Banderas. Når Svampebob og hans venner kommer over overfladen, er de ikke længere i almindelig tegnefilm, men derimod 3D-animerede. Alt dette virker ganske udmærket, men formår alligevel ikke at skabe en bedre film.

Svampebob: En Rigtig Landkrabbe virker mest af alt en smule unødvendig med mindre man er fan af serien. Da jeg ikke selv har set serien, skal jeg ikke kunne sige om serien er ligesådan, for i så fald holder filmen stilen, men den nytilkomne seer vil næppe få den store animationsoplevelse.

Ekstramateriale
Ud over at indeholde både en 3D og en normal udgave af filmen, så indeholder Blu-Ray disken af Svampebob: En Rigtig Landkrabbe følgende ekstramateriale:
• On the Surface ( 6 små forskellige dokumentarer om optagelserne lavet over vandet)