Sviger-Monster

11. december 2005 af Henrik Østergaard

Sviger-Monster billede

15 års filmtørke er slut. Jane ”Cat Ballou” Fonda gør comeback fra fitnesscentrenes og motionsvideoernes glemsel.

Comebacket kommer med rollen som Sviger-monstret Viola. Efter hendes succesfulde karriere som talkshow værtinde bliver taget fra hende, vil Viola bestemt ikke sådan lige finde sig i, at også hendes elskede eneste søn, Kevin (Michael Vartan), er ved at blive taget fra hende af den smukke og søde Charlie (Jennifer Lopez). Hun beslutter derfor, at hun vil være verdens værste svigermor og forsøge at skræmme Charlie væk – med alle midler.

Det er Fondas ualmindeligt seriøse comeback, der er det absolut mest interessante ved en romantisk komedie med de sædvanlige gevandter og manerer, og med en Jennifer Lopez som vi kender hende – sød i græmmende overspil. Lopez er bedst i scenerne med svigermor, men også der bliver hun sat til vægs af en fuldstændig uovervindelig Jane Fonda. Man fornemmer en smule kemi imellem de to, men Fonda nydes alligevel bedst alene, hvor hun er i blændende hopla. Michael Vartan gør ingen fortræd i hans lidt perifere rolle i skyggen af de to dominerende kvinder, der kæmper om hans gunst. Det mest katastrofale er dog, at man savner decideret kemi imellem det nydelige brudepar. Ikke et gram af forelskelse fornemmer man.

Sviger-Monster er skåret efter sædvanlig Jennifer Lopez -skabelon og lægger sig i den Hollywoodske komedies mellemkød, nærmere bestemt mellem sukkersød romantisk komedie som Lopez’ egen The Wedding Planner og de mere spidsfindige af slagsen som Meet The Parents. Filmen har intet nævneværdigt nyt at bringe til fadet med undtagelse af et velkomment comeback fra Jane Fonda i sit mest hysteriske, tudbrølende, kropumulige hjørne.

Ekstramateriale:
Som sædvanlig, fristet man næsten til at sige, for DVD-udgivelser af film af den mindre lødige slags, er ekstramaterialet mere interessant og vellavet end selve filmen. For her er der virkelig gjort noget ud af det med både kommentarspor, slettede scener, fraklip, trailers, og ikke mindst 4 dokumentarfilm og så den sjove lille sag, Rubys make-up taske. Alt sammen tekstet på dansk. Dokumentarfilmene driver selvfølgelig med sukkersød ros, hvor alle øser ud af positiviteter til alt og alle, men hvad kan man også forvente af en sukkersød romantisk komedie? Alligevel formår den at komme godt rundt om hele paletten. Til syvende og sidst er det et 4-stjernet gennemarbejdet ekstramateriale.

Filmen er venligst stillet tilrådighed af
SF/Fox.

Titel: Sviger-Monster