Taking Lives

1. juli 2004 af Flemming Winther

Taking Lives billede

Angelina Jolie og Ethan Hawke er hovedpersonerne i denne nye thriller om en seriemorder i Canada.

Et skændet lig bliver gravet op i Montreal og alt tyder på at det bare er toppen af isbjerget, da man finder ud af at en lang række tilsvarende lig tidligere er blevet fundet rundt omkring i Canada. Politiet står på bar bund og tilkalder en FBI-specialist fra USA, Illeana Scott (Angelina Jolie). Hun har en speciel evne til med skarpe og analytiske blikke at regne nogle ret underfundige ting ud, og det varer ikke længe før hun har fået færten af noget. Især da politiet får et øjenvidne i James Costa (Ethan Hawke), der så gerningsmanden begå et mord for øjnene af ham. Man finder ud af at morderen har speciel interesse i Costa og han bliver derefter brugt som madding for at lokke gerningsmanden frem fra busken. En mystisk mand ved navn Hart (Kiefer Sutherland) bliver hvirvlet ind i plottet og Illeana har alle hænder fulde med at holde styr på alle de løse ender som affæren tilbyder hende.

Taking Lives er instrueret af D.J. Caruso, som tidligere har været indblandet i en frygtelig masse tv-shows og en enkelt film, nemlig The Salton Sea (2002). Her tager han så emne mordthriller op og gør det faktisk ganske fornuftigt. Umiddelbart ligner Taking Lives ikke en film der er spændt op med stort budget. Det emmer lidt af lavbudget og kunstfilm, der især gør sig til udtryk i hans lidt rystende kameraføring og den almene Canadiske baggrund som han har valgt at bruge. Det giver en helt god følelse af at det bare er helt almindelige mennesker vi har med at gøre. Dog er de ikke helt almindelige, især ikke FBI-agenten Scott, der har en nærmest Sherlock Holmes-agtig evne til at lure nogle ting som de fleste nok ville overse. Skuespillerne rammer deres rolle godt og især Ethan Hawke viser en evne til at underspille Costa og dermed tilpasse sig de almindelige rammer som instruktøren har for denne film. Musikken er komponeret af Philip Glass og den udmærker sig ikke på nogen nævneværdig måde. Manus er forfattet af Jon Bokenkamp over en roman af Michael Pye.

Umiddelbart er mordgådetemaet med seriemorder og den kvindelige agent overhovedet ikke noget nyt. Caruso prøver at sætte en masse nyt spin på dette velkendte tema men den går bare desværre ikke. Plottet er gættet efter 15 minutter og det er synd, for filmen er sådan set godt nok skruet sammen. Der er intet i denne film som man ikke har set før et eller andet sted i forbindelse med en thriller. Der er nogle ret billige skræmmeeffekter og en ret så ligegyldig kærlighedssekvens mellem de to hovedrolleindehavere. Det er interessant at følge Scott i hendes dedikerede og analytiske opklaring af sagen og var der arbejdet lidt mere i den retning, var der basis for noget bedre, tror jeg, men det forbliver en biting. Jeg kan dog godt lide Kiefer Sutherlands rolle i filmen og jeg mener det er et godt touch at have ham med, taget i betragtning hvad han er kendt for at spille i disse dage.

Taking Lives er en udmærket film som ikke på nogen måde skiller sig ud fra mængden og som det nok bedst kan svare sig at leje på film og se en mørk aften. Der er den til gengæld også et hit. Caruso har fat i noget af det rigtige, men tør ikke rigtig eksperimentere nok i temaet. Noget som kunne føre til film som f.eks. Seven og Ondskabens Øjne.

Titel: Taking Lives
Original Titel: Taking Lives
Premieredato: 2. juli 2004