Tale of Tales

18. maj 2016 af Henrik Andersen

Tale of Tales billede

Tale of Tales er en stort anlagt fantasy fortælling, med baggrund I nogle Italienske folkeeventyr. 3 centrale historier flettes sammen, og instruktøren bag den kritiker roste Gomorra, præsentere os for et barokt eventyr, der på alle måder er stort og billedmæssigt flot sat op. Desværre ender det hele en anelse rodet, hvilket tager noget fra oplevelsen.

Tale of Tales foregår i et fjernt eventyrland hvor mennesker, hekse og trolde eksistere side om side med magi og trolddom.

I denne verden møder vi en dronning, der så brændende ønsker sig et barn. Kongen kan ikke skænke hende et, men en spådom siger, at hvis hun spiser et tilberedt hjerte fra et søuhyrer, der er tilberedt af en jomfru, da vil hun blive gravid. Kongen skaffer hende et sådan hjerte, men dør selv under kampen med søuhyret. Både dronningen og jomfruen der tilberedte hjertet bliver gravide, og føder begge en albinodreng der ligner hinanden på en prik. De bliver perlevenner, men dronningen vil have dem skilt, og søger hjælp i magien.

Man møder også kongen, der har en kæmpe loppe som kæledyr, som han ser mere end han ser sin datter. En dag dør loppen, og kongen lover sin datter bort til den der kan gætte, at det skind han udstiller har tilhørt en loppe. En grov og vrissen kæmpe gætter det, og tager kongedatteren bort til de ensomme bjerge, hvor hans hjem er, og hvor hun vil blive holdt i kort snor. Nu er det op til prinsessen at slippe bort, men det er ikke nemt, og kræver hjælp fra nogle raske mandfolk.

Den sidste centrale historie i Tale of Tales omhandler en konge, der bliver forført af en sangstemme. Han kan ikke se, at stemmen tilhører en gammel rynket kone, men han vil gøre alt, for at være sammen med den kvinde, stemmen tilhører. Hun sminker sig, og gør sig præsentabel, men da kongen opdager hendes ælde, bliver han så forskrækket, at han får hende smidt ud af vinduet i sin borg. Hun lander midt i en fortryllet skov, og her kommer hendes skønhed rigtigt frem, og nu som forvandlet, besøger hun kongen igen.

De 3 eventyr der har en central plads i Tale of Tales stammer fra Giambattista Basiles eventyrsamling Pentamarone, der siges at være den første rene eventyrsamling i verden. Den kom 100 år før brødrene Grimm skrev deres eventyr, og har faktisk lagt grobund for mange af deres fortællinger. Pentamarone indeholder et storslået billedsprog, og det er tydeligt, at man har forsøgt at skabe dette om til film, hvilket i sig selv er en kæmpe mundfuld.

Man kan lave et hav af fantastiske stillbilleder ud fra filmen. Billeder man vil huske længere, end man vil huske den filmiske oplevelse. Der er mange billeder der printer sig fast, eksempelvis billedet af dronningen der sidder i et hvidt rum, iført sort tøj, og spiser det store blodrøde søuhyrehjerte. Eller et billede af kongen og hans kæledyrsloppe, der til sidst er stører end ham. Eller hvad med et billede af den gamle kælling i sit røde lagen i den fantastiske grønne evnetyrskov. På den vis virker Tale og Tales fortryllende og dragende, men helheden er rodet og langsom, og selvom der er mange fine tiltag til, at komme op i gear, så lykkedes det aldrig at blive rigtigt spændende og medrivende.

En af grundende til at Tale of Tales ikke fungere optimalt, kan være måden de 3 historier fortælles på. Historierne fortælles hulter til bulter, og når man lige er i gang med den ene historie, klippes der til den anden, og når den så er ved at svinge op i et nogenlunde spændende fortællermæssigt tempo, så dræbes spændingen ved at man klipper til historie nummer 3. Sådan bliver det ved i over 2 timer, og bliver ærligt talt en smule anstrængende til sidst. Det bevirker, at man mister lysten til at engagere sig i de forskellige karakterer. Det havde med sikkerhed klædt filmen hvis dens fortællinger havde været fortalt i kapitler.

Instruktøren Matteo Garrones lavede med hans film Gomorra et intenst drama, hvor man var med fra først til sidst. Det er svært at være det med, denne eventyr klods der vil så meget, men desværre spænder ben for sig selv i forsøget.

Dette skal selvfølgelig ikke afholde en rigtig fan af eventyrfilm, fra at se den, for der er som sagt masser af flotte billeder, fantastiske kostumer, og stort opsatte kulisser af fæstne sit blik på. Det er bare ærgerligt at sammenhængen halter afsted, og efterlader en med følelsen af en kedelig oplevelse.

Der er ikke noget ekstramateriale på denne DVD udgivelse.

Billedet er flot overført til DVD, og lyden kan nydes Dolby Digital.

Tale of Tales kan ses med Danske undertekster.