Teenage Mutant Ninja Turtles 3D

20. december 2014 af Adib Scott Schmidt

Teenage Mutant Ninja Turtles 3D billede

De muterede skildpadder får nyt liv, men ikke på særlig original vis.

Ligesom de fleste mennesker, så rækker min erfaring og oplevelser med de muterede skildpadde ninjaer ikke meget længere end barndomsårene, hvor man brugte sin fantasi til at leve sig ind i det fjollede, men sjove univers, hvor en bandana automatisk gjorde én til en farlig nærkampskriger - i hvert flad blandt de andre, man legede sammen med. I den forstand, så lever denne nye udgave op til fortidens erindringer, men så heller ikke mere end det.

Masser af klichéer
Plottet i Teenage Mutant Ninja Turtles er så klichéfyldt, at det næsten ikke fortjener at blive gennemgået, men hvis du alligevel gerne vil høre mere, så er det som følger. Vores hovedperson er April O’Neill - spillet af Megan Fox, en reporter, der bruger det meste af sin tid på at dække de bløde historier. Det gør hun modvilligt, imens hun i skjul kæmper for sit gennembrud som en seriøs reporter. Det er i sin iver efter at finde den gode historie, at hun finder nogen mystiske selvtægtsmænd, hun kan genkende fra fortiden og som overraskende nok viser sig at være nogen store skildpadder. Sammen må de hjælpe hinanden med at stoppe den onde Shredder fra at skade alle mennesker i New York.

Den dybe tallerken bliver med andre ord ikke opfundet på ny. Det er den slags historie, hvor alle karakternes fortid er forbundet på fuldstændig utroværdige måder. Det betyder, at verden bliver meget lille, og når der endda også gøres et stort nummer ud af “skæbnen” som fasttømret faktum siver overraskelserne ud af filmen. Hvis du synes, at det lyder som noget du har hørt før, så er det fordi det er den samme historie som The Amazing Spider-man fra 2012. Det skal ikke forstås som, at de bruger nogle af de samme elementer, men derimod som, at de bruger præcis den samme historie, motiver, karakterudvikling, klimaks, ja endda samme by.

At historien er tyvstjålet behøver ikke nødvendigvis at være et tegn på dovenskab. Mange af de bedste underholdningsfilm som f.eks. Indiana Jones er fyldt med klicheer og historier, som man kender til ukendelighed.

Uforløst potentiale
Indsnævringen af universet værner derimod om en stor tiltro til historiens personer. Desværre er ingen hverken mennesker eller muterede dyr særlig interessante. Skildpaddernes personlighed er så overfladisk, at al deres dybde kan udledes af påklædningen. Bedre bliver det ikke af, at Megan Fox, med sit lammede ansigt, er en af de mest utroværdige journalister, der længe er set, samtidig med at samtlige mænd savler over hende hele filmen igennem. Værst er det dog, at det komiske talent Will Arnett fra Arrested Development og den dramatiske Will Fichtner, begge har fået kriminelt uforløste roller.

Det er dog hverken historien eller de dybe karakterer, der gør at man gider se en film om menneskelignende skildpadder, men derimod det visuelle spektakel, og heri lægger også uden tvivl filmens største force.

Al animation står knivskarpt på skærmen og blandes fejlfrit med de “rigtige” optagelser. Der bliver virkelig gjort noget ud af den 3D effekt, som filmen er optaget i, hvilket betyder, at der jævnligt er pinde og pizzaer, som flyver mod skærmen. Tilsæt så en masse slowmotion og velkoordinerede kampscener, og så har du masser af underholdende for alle aldre.

Udover selve filmen er en behørig gennemgang af alle filmens computergenererede effekter og komponeringen af musikken.

Teenage Mutant Ninja Turtles, er ikke nogen god film. Plottet er tyvstjålet fra masser af superhelte film, ingen af karakterne er synderlig spændende og filmen er glemt så snart man går ud af døren. Er man dog ligeglad med det, så er der en nok actionsekvenser, heltemorale og One-liners, til at holde ens opmærksomhed i de 100 minutter filmen varer.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: Teenage Mutant Ninja Turtles 3D
Original Titel: Teenage Mutant Ninja Turtles 3D