The 4400: The Complete First Season

8. december 2005 af Flemming Winther

The 4400: The Complete First Season billede

En ny og spændende sci-fi serie som får dig til at komme tilbage efter mere.

De sidste 60 år er en stor gruppe mennesker forsvundet på mystisk vis fra overalt i verden. Det var ikke noget folk studsede synderligt over, for folk forsvinder hver dag, men da præcis 4400 mennesker dukker op i nutiden, på samme sted og på samme tid efter et uforklarligt astronomisk fænomen, ringer alarmklokkerne hos det amerikanske Homeland Security. De sætter de 4400 i karantæne for at studere dem. Efterhånden finder de ud af at ingen af dem kan huske noget fra deres forsvinden, at det tilsyneladende har været helt arbitrært hvem der blev ”kidnappet” og at de ikke kan holde dem fanget for evigt. De 4400 bliver sat fri til at genoptage det liv som de så pludseligt blev revet bort fra. For nogen er det ikke så let, da deres liv ikke har eksisteret i mange årtier. En hastigt sammensat specialgruppe, som skal holde øje med de tilbagevendte, opdager at mange, hvis ikke alle, af de 4400 er blevet givet en særlig overnaturlig evne. Evnen er forskellig fra person til person og det udmønter sig i forskellige episoder, både i god og ond form. Langsomt går det op for specialgruppen at der er en eller anden form for højere mening bag alt dette og at alt hvad de 4400 gør, har en blivende effekt på verden. Men ingen, selv ikke de 4400, ved hvorfor det sker og hvad det hele skal ende med.

The 4400 er skabt af Scott Peters og René Echevarria. Begge har tidligere været involveret i forskellig sci-fi og fantasy produktioner og har skrevet en god håndfuld episoder til f.eks. Star Trek, Outer Limits, Highlander og mange andre. I denne serie slår de pjalterne sammen og kreerer hvad jeg synes er en opfindsom og nyskabende sci-fi thrillerserie, som tilbyder noget andet end de sædvanlige sort-hvide heltekvad som er lidt for udbredt. Serien minder mest af alt om X-files, idet vi følger regeringens specialgruppe og deres opklaringer indenfor det overnaturlige. Samtidig er der elementer af X-men filmene, mest af alt pga de 4400s specielle kræfter og deres kamp for at vænne sig til både dem og deres nye liv som ”freaks”.

De har samlet en stab af (for mig) ret ukendte skuespillere som gør en ret habil og troværdig indsats. Der er selvfølgelig nogen der er noget bedre end andre, men siden det nu er en serie med et måske ikke så stort budget, så er det ikke noget man studser over. I første sæson skal man ikke forvente de store special effekts og underfundig kameraføring, men i stedet skal regne med at denne første sæson er et springbræt til hvad der forhåbentlig går hen og bliver en stor kultsucces. The 4400 har i hvert fald alle præmisserne for at begå sig verden over, som X-files gjorde det.
Så vidt jeg ved har folk haft mulighed for at se serien herhjemme i fjernsynet, men da der pt er lavet 2 sæsoner, og der forhåbentlig er mange flere i vente, så kan vi nok godt forvente at have The 4400 som fast bestanddel på sendefladen fremover, så længe serien er så god (eller bedre) som den er nu.

The 4400 er alt i alt en anderledes og kærkommen nytænkning i sci-fi genren og mange enige kritikere vidner om at vi kan vente os mere fra den kant. Jeg er en af dem der nu venter i spænding på at næste sæson bliver udgivet på DVD

Serien er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: The 4400: The Complete First Season
Original Titel: The 4400: The Complete First Season