The edge of seventeen

20. april 2017 af Maria Bogensberger

The edge of seventeen billede

En sjov og underholdende film om den svære tid som teenager.

Nadine (Hailee Steinfeld) har altid følt sig anderledes og som 17-årig og teenager, er det bestemt ikke blevet bedre. Da hendes bedste og eneste veninde Krista (Haley Lu Richardson) finder sammen med Nadines populære storebror Darian (Blake Jenner), føler hun sig for alvor forrådt og alene. Hun går nu en hård tid i møde, hvor hun må kæmpe for at finde en mening med livet.

Producer
The edge of seventeen er produceret af James L. Brooks der står bag et hav af populære film bla. The Simpsons movie (2007), As good as it gets (1997) og Tid til kærtegn (1983) som han vandt en Oscar for bedste instruktør. Kelly Fremon Creaig er manuskriptforfatter og instruktør på filmen og hun fortæller, at hun prøvede at finde ud af, hvordan nutidens teknologiske udvikling har haft indflydelse på de unges liv, men at hun nåede frem til, at de unges udfordringer stadig er fuldstændige de samme som for 20 år siden. Det er lige så svært at være teenager.

En svær tid
The edge of seventeen handler netop op det emne. Man skal finde ud af hvem man er og man skal finde sin plads i livet. Alt er svært og akavet. Ens problemer bliver blæst ud af proportioner og man føler sig ofte forkert og alene. Alt dette gør sig også gældende i filmen, som er en perfekt skildring af livet som teenager. Gud hvor kan man huske det.
Nadine er 17 år og har aldrig følt sig som de andre. Hun har altid haft svært ved at finde venner. Hendes bror Darian er hendes komplette modsætning, han har altid haft let ved at få venner og har altid været den populære dreng. Den eneste der rigtig forstår hende, er hendes far der desværre dør alt for tidligt. Hendes mor Kyra Sedgwick forstår hende ikke. Hun er som alle teenagers mødre.
Nadine tror, at hun er den eneste på jorden, der har det svært hvilket mange unge nok tror. Det er svært at sætte sig i andres sted og hun mangler da også et filter, der gør, at hun ofte kommer ud med det forkerte. Hun er da også super uheldig, intet går som hun ønsker. Filmen er super sjov og ja utrolig akavet. Nogle gange fik jeg et sug i maven og tænkte ” det gjorde hun bare ikke”, Som da hun ved en fejl, kommer til at sende en super pinlig besked til en fyr, hun er helt forblændet af. Og ja man kan blive ved, man får bestemt rørt latter musklerne i denne film. Men man føler også med hende, nogle gange syntes hun ikke at livet er værd at leve og heldigvis, finder hun trøst hos hendes uventede mentor og historielære Mr. Bruner (Woody Harrelson) som ved hvordan teenager skal tackles.

Realistisk og underholdende
Jeg syntes bestemt at filmen er realistisk og samtidig meget underholdende og lærerig, og jeg tror at mange både unge og ældre, kan se sig selv i Nadine. Og hvor de ældre kan tænke tilbage på teenager årene med et smil på læben, kan de unge ånde lettet op, for der er stadig håb, for heldigvis bliver livet lidt lettere.

Titel: The edge of seventeen
Original Titel: The edge of seventeen
Premieredato: 20. april 2017