The Entity: Dark Web

7. marts 2016 af David Lund

The Entity: Dark Web billede

Found footage gyser fra Peru imponerer ikke.

Gysere kan nu om dage deles op i to - dem der er found footage, og dem der ikke er. Der er nemlig efterhånden lige mange af hver type. Found footage gør brug af en ny række klicheer udover de gamle velkendte, som naturligvis også optræder i genren. På sin vis er det svært at forestille sig, hvordan der er plads til andet end klicheer i found footage gysere, men det lykkes da fra tid til anden, at en vellykket found footage gyser dukker op. Det sker dog bare med større og større mellemrum.

“The Entity” starter som enhver anden found footage gyser med lidt tekst. Vi bliver hurtigt sat ind i et plot, som udelukkende fungerer som springbræt til, at se nogle teenagere løbe rundt med lommelygter på kirkegården med uhyggelige lyde i baggrunden. De bliver jagtet af et ukendt væsen. Mest interessant ved filmen er to ting. Den er fra Peru. Det betyder, at der ikke er fyldt med en masse halvnøgne skrigende blondiner. Og midtvejs kommer de væk fra det uhyggelige, og tilbage i den virkelige verden. Som regel i disse film, bliver karaktererne nemlig fanget i et situation hele filmen igennem, som de ikke kan bryde væk fra. Dermed er narrativet en del anderledes. Men så stopper ros af filmen foreløbig også her. Allerede i første scene af filmen, står det nemlig klart, at den absolut ikke vil prøve på noget nyt, men blot spille på de samme tangenter som altid. Scenen der cementerer dette fast, er en teenager der grædende snakker ind i sit kamera om, at han bliver jagtet af noget. Scener som disse fungerede fint engang, og kan sikkert stadig fungere, hvis man f.eks. holder af karakteren. Her har vi dog intet kendskab til ham, så effekten udebliver.

Den første halve time er hård at komme igennem. Plottet er skidt, klichéerne er talrige, karaktererne møgirriterende og uhyggen defekt. Herefter vender det en smule. En situation vender filmen lidt på hovedet, og ændrer filmens løb til noget uventet. Selvom plottet ikke bliver meget bedre de sidste tre kvarter (ja, det er en meget kort film) og karaktererne stadigvæk irriterer en, bliver plottet dog mere interessant at følge herfra. De fleste vil dog nok give op i den første halve time, men bliver man hængende, ender filmen alligevel ikke som den største nutidige filmfiasko (den pris går til Gods Of Egypt). Opklaringen af hændelserne vores karakterer har været igennem i starten, videoredigeringen de udfører og detektivarbejdet hjælper nemlig en del på den noget klicheramte film.

Ekstramateriale - 1/6

Et par trailers og intet andet.

Another World Entertainment.