The Eye (DVD)

2. maj 2004 af David Lund

The Eye (DVD) billede

Ordinær asiatisk spøgelsesfilm, men lige med nok virkemidler til at holde den oppe.

Efter en øjeoperation, vender Muns (Angelica Lee) syn langsomt tilbage. Men med det syn, har hun pludslig fået en ny egenskab, som måske er mindre velkommen, hun kan se skikkelser der umiddelbart forsvinder så snart de har vist sig. Nogen af dem beder hende om hjælp, andre svæver ubemærket rundt og nogen af dem er direkte ubehagelige. Mun bliver mere og mere bange, og en dag hvor hun kigger sig i spejlet, ser hun noget hun måske ikke burde...

The Eye er en klassisk asiatisk spøgelseshistorie. Den har måske ikke meget nyt at byde på, og historien er muligvis papirtynd (på trods af den påstår at være baseret på en sand historie), men gysene virker. Ekstremt godt endda. Det er desværre en af de film der efterhånden får viklet sig selv ind i sin egen historie, og plothuller er der mange af, men i The Eyes tilfælde, er det nemt at tilgive, for den opnår det den vil. Der er masser af choksekvenser, masser af gys og masser af spøgelser.

The Eye er filmet hodesageligt i Hong Kong, men filmen er stadig halvt Thai. Danny Pang og Oxide Pang Chun (eller bare The Pang Brothers som de nu engang bliver kaldt) er 2 massive instruktører der har bragt Thailand ud af skyggen mht. film. De blev kendte på filmen Bangkok Dangerous, store på Bangkok Haunted og nu verdenskendte på The Eye. Men alle deres film lider af samme sygdom, stilen. De to Pang brødre prøver ihærdigt at skille sig ud stilmæssigt fra andre asiatiske instruktører, og det fejler fuldstændigt. De metoder de bruger sænker deres ellers innovative film til et ganske gennemsnitligt niveau. Musikken, kameraarbejdet og især klipningen er tydeligt præget af stil over indhold, og når der ingen grund er til at bruge disse metoder andet end at virke anderledes, virker det ofte grinagtigt.

Det hele er dog ikke helt forfærdeligt. Et eller andet gør Pang brødrene nu rigtigt, for alle deres film virker fint indefor den genre de laver dem, og det er helt sikkert skuespilleres skyld, og så Pang brødrenes ufattelige timing. De instruerer altid deres hovedpersoner (I dette tilfælde Angelica Lee) til at gøre deres bedste, og The Eyes choksekvenser og timing er rigtig lækker. Alle skuespillerne, selv spøgelsesbørnene og børnene, spiller deres roller sublimt, og det kombineret med den rette atmosfære hæver The Eye op til over gennemsnittet for en asiatisk gyser.

Med The Eye 2 og et amerikansk remake (ja, de kan jo ikke lade være) på vej, er det tydeligt at filmen her har en stor fanbase, og en stor plads i hjertet hos de mange fans. Men The Eye har, hvad de fleste moderne kultfilm nu har, utroligt mange fejl, og den sejler fint på bølgen af de mange asiatiske gysere der netop er på vej frem. Den placerer sig dog langt under de største (Ringu, Ju-On, Kaïro), men stadig over de utallige middelmådige. Alt i alt en solid gyser, men ikke et mesterværk.

Bonusmaterialet:
Tja, biografier, trailers til filmen og andre, sneak preview og et par kedelige featuretttes. Det er da rart der er andet end bare en trailer til filmen, men vi mangler stadig et ordenligt Making Of og et kommentarspor, istedet sidder man med en tør smag i munden, og håber det bliver bedre næste gang. 2 ud af 6 stjerner fra denne anmelder.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Scanbox.

Titel: The Eye
Original Titel: Jian Gui