The Flash - Sæson 3

10. februar 2018 af David Lund

The Flash - Sæson 3 billede

Det er svært for “The Flash” at komme videre fra sidste sæsons middelmådighed.

Den evige kamp mellem Marvel og DC Comics har længe været i gang i tegneserieverdenen såvel som i Hollywood. Marvel har et kæmpe forspring på det store lærred, og har også pumpet en lang række Tv-serier ud især på Netflix, hvor endnu et såkaldt Shared Universe eksisterer. Her arbejder serierne på tværs af hinanden, og flere karakterer medvirker i hinandens serier. Faktisk har DC Comics’ helte også været i gang med det samme længe, blot på et mindre plan. Da “The Arrow” var foregangsmanden for dette, kaldes det delte univers for Arrowverse, og det er “The Flash” også en del af. Især “The Flash” er ganske populær i hjemlandet, imens serien har haft noget sværere ved, at slå igennem i lille Danmark. “The Flash” er nu ca. halvvejs igennem sin fjerde sæson, hvilket betyder at tredje sæson er udkommet på blu-ray.

Anden sæson sluttede af med en kæmpe men forventet cliffhanger. The Flash rejste tilbage i tiden for at redde sine forældre, hvilket resulterede i, at han nu lever i en alternativ tidslinje. Dette er især kendt fra tegneserierne, hvor den alternative tidslinje er en dyster og ubehagelig version af vores verden, og derfor havde mange glædet sig til, at tredje sæson gik i gang. Seriens version af dette, er dog en noget afdæmpet version af kildematerialet. Der er naturligvis forskelle at spore, men alt i alt er der ikke den store forskel fra den verden, “The Flash” ellers har opbygget. Denne enorme skuffelse har tredje sæson svært ved at komme videre fra. Langt størstedelen af serien kæmper med et fodfæste placeret i en uforandret verden med en kæmpe lussing i fjæset på fansene.

Første sæson af “The Flash” var ellers en glimrende oplevelse. Ganske vist er det en klichefyldt og børnevenlig serie, men opbygning og spænding fungerer glimrende, og mulighederne var talrige. Anden sæson begyndte det at halte lidt, og det er i samme ånd at tredje sæson fortsætter. Lige indtil de sidste par episoder, hvor kvaliteten hæves gevaldigt. Indtil da virker de nye skurke Savitar (spillet lidt kedeligt af Andre Tricoteux) og Dr. Alchemy som endnu to i rækken. Der sker dog interessante ting i plottet senere hen, der næsten gør den middelmådige oplevelse i størstedelen af sæsonen bedre. Næsten. For selvom der er en mening med kedsomheden, er det stadig en brav kamp at komme igennem. Det eneste der er en smule interessant igennem alt dette, er de små detaljer der har ændret sig i verden, og den smule karakterudvikling vi oplever med vores helt. The Flash, også kendt i civil som Barry Allen, bliver fortsat spillet fint af Grant Gustin. Alt dette er dog ikke nok til at redde sæsonen fuldstændigt, men det tegner da bedre for fjerde sæson, hvis man da kan holde lavpunkterne i anden og nu tredje sæson ud. For de er simpelthen alt for mange.

Billede & Lyd - 4/6

Imens billedet både er farverigt og generelt bevarer detaljerigdommen igennem de mørke scener, er der detaljer i effektarbejdet, der simpelthen ødelægger billedkvaliteten. Ofte dukker der sære linjer op i billedet, der slet ikke hører hjemme der, og det er en ganske distraherende oplevelse. Lyden er derimod glimrende. Dialogen er skarp, lydeffekterne talrige og musikken er høj med en tilpas mængde bas uden at ødelægge helheden.

Ekstramateriale - 5/6

Der er et væld af ekstramateriale på udgivelsen her. De mange featurettes fokuserer på alt fra superhelte og skurke til udvikling af serien og byen. Det er en informativ og underholdende rejse igennem det univers, som serien har opbygget. Derudover er der også en optagelse af interviewet på Comic Con i 2016 samt et interview med skaberne af serien. Hvis alt dette ikke skulle være nok, er der naturligvis også lidt slettede scener og et gag reel. Der er timevis af underholdning blandt ekstramaterialet, og langt det meste er værd at beskæftige sig med - især hvis man er fan af serien.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: The Flash - Sæson 3
Original Titel: The Flash - Season 3