The Good Girl (DVD)

21. april 2003 af Gert Sørensen

The Good Girl (DVD) billede

Jennifer Aniston’s forsøg på at slippe ud af rollen som Rachel fra Venner lykkedes i denne skæve drama-komedie af manden bag Orange County og Freeks and Geeks

Justine Last arbejder som makeup pige, et varehus. Hendes mand vil hellere ryge fede end at arbejde og giver hende slet ikke nok opmærksomhed. Hun hader sit arbejde, og det eneste hun ønsker er at få et barn. Men det kan hun ikke få da hun sikkert er steril. Midt i hendes depression får hun øje på en ny kasse dreng, den 22 årige Holden, der læser sidder og læser ”Forbandede ungdom”. I ham finder hun, modvilligt i starten, en elsker og hendes live forvandler sig hurtigt fra at være ensformigt og kedeligt til at være mere kompliceret end hun nogensinde havde forestillet sig.

Filmen er skrevet af Mike White der også har skrevet afsnit af Tv serierne Six Feet Under og Freeks and Geeks. Med The Good Girl foresætter han i drama-komedie genren. Filmen beskæftiger sig med Justine der forsøger at bryde ud af hendes hverdag og prøve noget nyt og spændende, få sig et nyt og bedre liv, men hun ved godt at det ikke hjælper hendes situation og at det ikke leder nogen steder hen. Undervejs gennem hendes forhold opstår der en masse små sjove situationer. Der ligesom underbygger alle personerne i filmens frustration over at være fanget i en lille by i midten af Texas. Kassedamen Cheryl, spillet af Zooey Deschanel fra Almost Famous, er så træt af at arbejde i varehuset at hun bruger hendes job som højtaler opråber til at svine kunderne til på de sjoveste måder. Hun bilder f.eks en kunde ind at den nye mode er at ham skal ligne en luder og sminker hende derefter som en, og sælger hende, makeupen så hun selv kan smike sig som en luder derhjemme.

Films er flot filmen og catninge er fortrindelig. Jennifer Aniston gør det ganste godt som Justine. Specielt Jake Gyllenhaal, gør sig bemærket. Hans rolle som den mentalt ustabil Holden, spilles til topkarakter, men har er jo ved at vand til den type roller. Ham gjorde sig først rigtigt bemærket i med hovedrollen i den fantastik gode, men meget underlige, Donnie Darko, og senere dog med mindre held i rollen som Bubbel Boy. Zooey Deschanel er filmens sjove indslag, men desværrre ser man kun hende i små klip man kunne godt have ønsket at se mere til hende.

The Good girl er ikke en fald på halen komedie, og kræver at han er opmærksom hele tiden for ikke at gå glip at de meget sorte jokes, og den efterlader ikke seeren med en endelig afslutning, men slutter med et spørgsmål. Så det er ikke en film for alle, men den er helt sikkert en kik værd.

DVD’ens Ekstra materielle

Dvden indeholder kun en trailer for filmen. Dette er langt under standarten, specielt når man i den Amerikanske udgave får 9 slettede scener, kommentar spor med Jennifer Aniston og Instruktøren Miguel Arteta og forfatteren Mike White. Der udover indeholder den amerikanske version en alternativ slutning, hvilket kunne have været spændende at se, for filmen slutter absolut ikke positivt. Ekstra materialet får ingen stjerner.

Filmen får 3 stjerner

Titel: The Good Girl
Original Titel: The Good Girl