The Good Wife – The Sixth Season

6. februar 2016 af Carsten Skov

The Good Wife – The Sixth Season billede

Alicia Florrick er en stilfuld kvindelig advokat, der er på vej ud af sit ægteskab og som samtidig kæmper med at opbygge det hold, der skal udgøre hendes eget advokatkontor. Nåh ja, så er der også lige den detalje, at hun bliver opfordret til at stille op til posten som statsanklager. En opfordring, som hun kun tøvende, nærmest modvilligt, takker ja til. ”The Good Wife” er overordnet set en strømlinet amerikansk TV-produktion, men dykker man ned i detaljerne, er seriens teamer i høj grad på omgangshøjde med samtidens politiske problemstillinger – ikke mindst i et præsidentvalgår, hvor Hillary Clinton – indtil videre – har vind i sejlene.

I denne 6. sæson af ”The Good Wife” har Alicia nået en position, hvor hun bliver lagt mærke som en potentiel kandidat til posten som statsadvokat. Det er én af de røde handlingstråde, der tilsammen tegner billedet af en stræbsom karrierekvinde med hjertet på rette plads. En anden er den unge Cary Agos fra advokatkontoret, der bliver hængt op på en række tvivlsomme påstande i anklagemyndighedens forsøg på at få fingrene i Lemond Bishop, der bl.a. står bag narkohandel. En tredje er Kalinda Sharma, ligeledes fra advokatkontoret, som på den ene side temmelig halvhjertet ligger i med Cary og som samtidig – lidt mere halvhjertet – ligger i med en veninde, der også er FBI-agent.

Man kan være tilbøjelig til at lade sig narre af den muntre lethed, der udgør seriens overflade. Det bliver dog aldrig helt så syret som i den efterhånden noget bedagede ”Ally McBeal”, om end den tydeligt Parkinson-ramte Michael J. Fox optræder som komisk sidekick fra det kontor, som Alicias kvindelige advokat-partner Diane Lockhart har drænet for dygtige advokater.

Til gengæld bør man bemærke det lesbiske forhold mellem Kalinda og hendes FBI-veninde, hændelsen med en voldtaget gymnasie-elev, bageren, der ikke vil levere kage til fejringen af et bøssepars bryllup – og ikke mindst tilrettelæggelsen af Alicias kampagne for at blive valgt til statsadvokat. Historier og temaer, der går noget uden for grænserne af tandløs midt-på-vejen-underholdning, uden at det dog bliver rigtigt farligt og kontroversielt.

Julianna Margulies formidler endnu en gang glimrende de frustrationer og ambitioner, de mål og forhindringer, som hun oplever og går igennem som mor, bedraget hustru og karriere-advokat. Det virker umiddelbart som om der er mere ben i næsen på Diane, spillet af Christine Baranski, der til gengæld umiddelbart befinder sig ganske glimrende i rollen som nr. 2 efter Alicia. Chris Noth er ikke længere ”Sex and the City”-seriens Mr. Big, men til gengæld får han i rollen som Alicia utro og skandaleramte mand, Peter Florrick, fint udtrykt, hvordan denne fortsat befinder sig hjemmevant i advokatverdenens magtspil – og i opstillingen af den rette vælgerorienterede familie-facade i forbindelse med Alicias valgkampagne.

Denne 6. sæson af ”The Good Wife” byder på hele 22 episoder og et væld af ekstramateriale. Man kan mene om ”Deleted Scenes”, hvad man vil. Jeg har det som oftest sådan, at der netop er en grund til, at de er slettet. Derimod er der mere gods i de uddybende baggrunds-dokumentarfilm om seriens 2 bærende kvinderoller, Alicia og Diane.

Dermed er boxen et absolut interessant bud på TV-drama, der vil lidt mere end bare være glemt, når rulleteksterne kører over skærmen til sidst.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount.

Titel: The Good Wife – The Sixth Season