The Heat

22. august 2013 af Nikolaj Sonqvist

The Heat billede

Dødbringende Vagina: kvindekomedie forsøger at provokere, men ender som varm luft

Et umage par danner fælles front
Den arrogante, perfekt velklædte og højt intelligente FBI-agent Ashburn (Sandra Bullock), bliver sendt til Boston for at opklare en narkotikasag, hvor ligene hopper sig op. Hun vil gøre alt for sin karriere og for at blive forfremmet til en netop ledig stilling længere op i FBI’s hierarki. FBI vil samtidigt gøre alt for at slippe for hende, da alle hendes kollegaerne ikke kan udstå hende!

I Boston huserer den rapkæftede, oprørske og bandende gadebetjent Shannon Mullins (Melissa McCarthy), der benytter sin egne kompromisløse metoder til at rydde op i hendes nabolag. Da Ashburn arrogant kommer ind fra siden og begynder at afhøre Shannons netop tilbageholdte gadepusher, kommer de to først i kambolage med hinanden, men tvinges derefter til at samarbejde for at fælde den berygtede narkoboss, Larkin.

Buddy-cop-komedie årgang 10’erne
The Heat minder på mange måder om 80’ernes buddy-cop actionkomedier Frækkere end Politiet Tillader med Eddie Murphy i skikkelse som den rapkæftede Axel Foley eller Dødbringende Våben-filmene med den kompromisløse Martin Riggs (Mel Gibson) og den retskafne Roger Murtaugh (Danny Glover). I The Heat er det den korpulente og åbenmundede Melissa McCarthy, der påtager sig rolle som rapkæftede og kompromisløse politikvinde Shannon.

Første gang vi møder Shannon anholder hun John (Tony Hale), der er i færd med at købe en prostitueret. Udover at misbruge sine beføjelser ved både verbalt og fysisk at overfalde ham, ringer hun også hjem til hans kone og fortæller hende om sin mands gerninger. På vej hjem til stationen med John, tager hun impulsivt beslutningen om at jagte en småkriminel hashryger og køre ham ned i hendes jagt efter ham. Det er Shannons regler eller ingen regler, og selv ikke politikaptajnen tør sige hende imod.

Bullock påtager sig den regelkyndige og strømlinede dukse-rolle som FBI-agenten Ashburn på den anden side. Ashburn er, udover at være komplet arrogant over alle end naboens kat, en hyperintelligent efterforsker, men social inkompetent. Hendes nedlandende opførsel overfor sine kollegaer og ærlige ligefremhed, har aldrig skaffet hende nogen venner. Men det interesserer heller ikke Ashburn så længe hun får resultater af sit arbejde og sine metoder.

The Heat er altså en kvinde-Buddy-komedie, men hvor vores to kvindelige karrierekvinder trænger ind i den mandsdominerede politiverden og tager kampen op mod den testosteronfyldte hverdag med en rigelig portion østrogen. Det giver derfor gode muligheder for at måle, hvem der har den største penis af vores to kvindelige hovedpersoner.

Bullock er bullocks!
Sandra Bullock modtog, som den første skuespiller nogensinde, både en Oscar for bedste skuespillerinde i The Blind Side (2009), samtidigt med en Razzie Award samme år for værste skuespillerinde i All about Steve (2009). Begge disse talenter viser hun frem i The Heat. Nogle gange er hendes komiske timing lige i øjet og andre gange rammer hun helt ved siden af. Det er ligesom med blondiner; nogle gange skal de bare se godt og holde munden lukket.

Melissa McCarthy derimod stjæler billedet ligesom hun gjorde det i Paul Feig’s forrige film Bridesmaids (2011), som hun ligeledes modtog en oscarnominering for. Hendes skuespiler ligger på grænsen mellem uhumsk mandsperson, betonlebbe og rødstrømpe, og hendes ofte improviserede replikker, hvor hun ustoppeligt tilsviner mændene omkring hende, er mindeværdigt morsomt. Glæd jer til scenen hvor hun freestyler omkring politikaptajnens næsten usynlige lillepige testikler, fordi han har overladt efterforskningen til FBI. Melissa har pondus til at matche Eddie Murphy.

Varm luft
Paul Feig, der instruerede Bridesmaids, står bag The Heat. Der er tydeligvis et komedietalent gemt i Feig, i måden han formår at sætte pinlige og akavede situationer op og i måden den sommetider grovkornede komik føres frem. Men desværre føres komedien ikke helt ud i The Heat. Det er ligesom om, at Feig ikke tør gå planken ud og derfor stopper før det bliver rigtigt sjovt eller rigtig groft.

Det værste er de adskillige scener med ”kliché-komik”, som i begyndelsen af filmen når Shannon parkerer sin bil solidt plantet mellem to andre biler, sådan hun ikke kan komme ud af døren og må kravle ud af vinduet, gennem naboens bil og kravle ud af vinduet. Det lugter langt væk af noget man har set før. Ligeledes bliver der fyldt mere kliché i glassene end egentlig alkohol på den alt for lange ligegyldige druktur, Shannon og Ashburn tillader sig at tage på. Latterlig indøvet dans, peanuts i næseboret og gamle mænd i en svingom… det kunne vist godt gøres bedre!

Det er Melissa McCarthys direkte og beskidte mund, der for alvor gør The Heat sjov, når hun giver afløb for sit syge syn på livet og andre mennesker. Men der er i den grad brug for bedre komik alle andre steder, som er mindre under bæltestedet og mere original og intelligent.

Titel: The Heat
Original Titel: The Heat
Premieredato: 22. august 2013