The Hunted (DVD)

31. august 2003 af Carl Gustaf Hjelt Liebe

The Hunted (DVD) billede

En menneskejagt på liv og død er gået i gang – men hvem er det egentlig der jages?

Efter en traumatisk oplevelse fra en operation i Kosovo for et par år siden, kommer Aaron Hallam (Benicio Del Toro) hjem med ar i sjælen. Krigsoplevelserne har sat så dybe spor, at der i hans hoved stadig er krig overalt. Alle levende mennesker er mål for tilintetgørelse - når først han har øjnet sit bytte går det ned. Han slår sig nu ned i skoven og alle der kommer inden for rækkevidde, slipper aldrig væk. Efter 2 bestialske mord finder sted, skal der tages affære så Hallam kan fanges. Den eneste person, som kan finde Hallam er manden, der lærte ham op – L.T. Bonham (Tommy Lee Jones). I samarbejde med FBI indleder Bonham nu en farefuld menneskejagt - det næste spørgsmål bliver nu hvem der jager og hvem der jages.

William Friedkin er instruktøren og har med The Hunted skabt en intens film, men genfortæller en historie som er hørt før. Dette er manden bag filmen Eksorcisten! Der er mange close ups, hvilket især gør action og kampscenerne mere imponerende. Der er heller ikke sparet på blodet, så sarte sjæle burde nok gå videre til næste film (eller bare kigge væk når det står værst på). The Hunted bruger i høj grad sine omgivelser (naturen) til at skabe effekterne med – det er rart at se, at der stadig kan laves fiilm uden for meget brug af cgi eller computerskabte animationer. Det må man give The Hunted.

Mystiske Benicio Del Toro besætter med elegance rollen som den psykopatiske soldat, hvor angreb er det bedste forsvar. Han spiller overfor næsten konstant veloplagte Tommy Lee Jones, som mere eller mindre altid er de personer, han portrætterer i sine film. Dette gør Tommy Lee til en af de mest bemærkelses – og beundringsværdige skuespillere i dag. Både Benicio og Tommy tilegner sig deres roller med så stor skarphed, at det er svært for det øvrige cast at slå igennem. Her må nævnes Connie Nielsen, der denne gang (stadig uden spor af dansk accent), er trådt ind i en ligegyldig og mindre interessant rolle som FBI agent. Havde Benicio Del Toro ikke været Tommy Lees modstander her var Connie Nielsens rolle blevet slugt op af Tommy Lee’s talent … og det ville jo være synd.

Filmens tempo er holdt højt og der er både brutale kampscener, skududvekslinger, biljagter, bilulykker og psykolgisk spil. De lange kampscener med knive synes dog at have mere med underholdningsværdi end med virkelighed at gøre: Hvor mange halvgamle mænd kan blive ved med at kæmpe efter 10 snitsår på kroppen og efter at have svømmet rundt i et vandfald fyldt med sten i flere minutter? Kampscenerne er dog flot iscenesat.
Hallams kreative dræberideer (fælder i skoven mv) får en til at tænke på Rambo, som også var hårdt ramt af krigstraumer og gemte sig i en skov hvor hans egen krig fortsatte. Det kan heller ikke undgås at reflektere over US Marshalls eller The Fugitive, hvor begge film handlede om at jage en person på flugt (førstnævnte film havde også Tommy Lee Jones i hovedrollen). Så skal der lige nævnes at der måske også er lånt et par ideer fra Predator (Schwarzenegger) – blandt andet scenen med de 2 træstammer der falder ned fra oven.

Selvom The Hunted byder på elementer, som er set mange gange før i film og en historie der er genfortalt et par gange – er der tale om en spændende fiilm. Der er engagerede skuespillere og en god atmosfære i filmen. Filmen bør dog i højere grad ses for de lokationer den er optaget på, end for hvad den handler om. Den mangler simpelthen originalitet og hviler for meget på ideer fra mange andre film. Af den årsag kan den ikke skille sig ud og vi kan heller ikke kravle længere op ad karakterstigen end 3/6.

DVD Ekstra Materiale
Denne film indeholder meget ekstramateriale – guf! DVD versionen kommer med dts lyd eller Dolby 5.1 og undertekster på alle nordiske sprog. Der er instruktør kommentarer, 5 bag kameraet featuretter (”making of”, Pursuing The Hunted”, ”Filming The Hunted”, ”The Cutting Edge”), 6 slettede scener og 5 trailere. Så for alt dette gives der 5/6 for ekstramateriale!

Titel: The Hunted
Original Titel: The Hunted
Premieredato: 8. november 2003
Instruktør: William Friedkin
Skuespillere: Tommy Lee Jones (L.T, Bonham), Benicio Del Toro (Aaron Hallam), Connie Nielsen (Abby Durrell), Leslie Stefanson (Irene), John Finn (Ched Chenoweth), José Zuñiga (Moret), Ron Canada (Van Zandt)
Spilletid: 90 min.
Selskab: Lakeshore Entertainment, Paramount Pictures, Nordisk Film, 2003
L.T. Bonham underretter FBI om hvad de har at gøre med