The Last Horror Movie (DVD)

3. maj 2005 af Carl Gustaf Hjelt Liebe

The Last Horror Movie (DVD) billede

En seriemorder er på fri fod .... The Last Horror movie er alligevel ikke som man tror ...

The Last Horror Movie starter ud som endnu en ”teen slasher” horror movie af værste skuffe (f.eks. Scream, I Know What You Did Last Summer), men forvandles pludselig til en dokumentar-agtig film om en seriemorder, der filmer sine mord. Her skifter stilen totalt og man forvirres af en tilsyneladende normal mand der på videodagbogs-maner taler til kameraet. Man kommer hurtigt over på andre tanker. Normalt er Max bryllups-filmer (han filmer bryllupper), men hans skyggeside kommer hurtigt frem og det er ikke for de sarte sjæle. På næsten realistisk maner tager han tilfældige folk til fange, binder dem og slår dem til blods. Uden at skulle gå dybere ned i detaljer, er der lagt op til den absolut sidste gyser-film, man har lyst til at se.

Den fine grænse mellem virkelighed og fantasi kommer til udtryk i ”The Last Horror Movie” - akkurakt som titlen antyder, er der tale om den sidste gyser-film, man vil komme til at se. Udover at Max, den udskyldige og normale mand, filmer sine mord – placerer han optagelserne ned i en videoæske, med et farvecover på og placerer den i nærmeste videoforretning. Han følger efter de sørgelige personer, der lejer den, banker og banker på døren, når de har set filmen. Dernæst slår han dem så ihjel. Alt dette optages på kamera. Det nyeste materiale klippes så ind i filmen og vupti har man en lille smule mere film. Det lyder alt sammen forfærdeligt og det er det også.

Man væmmes virkelig til døde ved denne film. Hvis det er pointen, har den en enorm stor effekt. Det er en original ide, meget provokerende og skræmmende godt lavet – på realistisk maner. Af den årsag, må man komme til den konklusion, at den lever op til genren. Om der til gengæld er tale om kvalitet kan være en anden historie. Der er nok snarere tale om en ren provokation til sammenligning med kunstneriske udtryk. Men hvad mere kan man forvente fra en fillm, der er lavet på absolut laveste budget? Og kunst er jo mange ting.

Kreative filmmagere har gennem tiden bevist, at der ikke skal et stort budget til at få lavet en god gyserfilm. Se bare på Sam Raimi's første version af ”Evil Dead”, og hvad kan han ikke udrette i dag? Hvad med Peter Jackson og hans ”Bad Taste”? Man starter i det små og så går det slag i slag.

Tankerne føres næsten automatisk videre fra ”The Blair Witch Project”, der med ganske få midler fik verden på anden ende. Elementerne var ”angst” og ”realisme”. Det var nyt. Man kommer heller ikke uden om American Psycho, der – ifølge de fleste kritikere ikke blev så vel modtaget i filmisk format, som i dens bogform. Det store spørgsmål, der blev rejst, efter American Psycho var hvorfor? Hvorfor al den vold, når man i sin dagligdag fører et almindeligt liv med en fin indtægt og en god familie? Det er netop det, der var grunden. Tomheden i hverdagen, manglen på spænding og så en overdosis af dagligdagens fornødenheder man alligevel ikke har brug for. The Last Horror Movie tager temaet et skridt videre og stiller spørgsmål som ”Er du ikke bare en lille smule nysgerrig for at se, hvordan hans hoved så ud, da jeg bankede ham til plukfisk?”

Er man en sart sjæl, bør man leje Fredag den 13, Urban Legend eller Scream. Er man en vovehals, tager man The Last Horror Movie. Det er nu ikke fordi det bliver den sidste gyserfilm, man kommer til at se. Indholdet og ideen er ganske interessant i sig selv. Sjældent har man set et friskt pust på en gyserfilm, som denne.

Alligevel er det svært at anbefale The Last Horror Movie, men nyskabende og provokerende forbliver den.

dvd ekstra materiale
Der forefindes rimeligt meget ekstraudstyr på denne skive. Kommentarspor af instruktør Julian Richars og Kevin Howarth. En featurette med interviews af instruktør og medvirkende. Auditions-dokumentar med skuespillerne, 4 slettede scener og 6 trailere. Dette er udmærket. 4 stjerner!

Titel: The Last Horror Movie
Original Titel: The Last Horror Movie
Premieredato: 18. april 2005