The Legend Of Bagger Vance

20. april 2001 af Jesper Rosenberg Antonsen

The Legend Of Bagger Vance billede

Rannulp Junuh var engang en stor golfhelt i Savannah, men krigen kommer på tværs af karrieren.

Rannulp Junuh (Matt Damon) var stor golfhelt i Savannah. Men så kommer krigen, og Junuh tager af sted, og kommer hjem som kaptajn. Men han har mistet sit sving, og falder derfor i druk. Hans kæreste inden han tog af sted Adele (Charlize Theron) har arvet et stort golfanlæg af sin far, men nu er der depression i USA, og økonomien skranter. Byens høje herrer vil købe golfanlægget, men Adele nægter at opgive drømmen om Savannah som sydens golfby.

Hun inviterer derfor de 2 golfstjerne Walter Hagen (Bruce McGill) og Bobby Jones (Joel Gretsch) til en turnering på banen, og udlover 10000 $ i præmie. Byens borgere kræver dog at få en lokal med i turneringen. Drengen Hardy Greaves (J. Michael Moncrief) har set at Junuh er kommet hjem, og han foreslår byens borgere at Junuh skal spille for Savannah. De er enige med ham, og Hardy får til opgave at overtale Junuh til at spille.

Hardy får kontakt med Junuh, som overhovedet ikke har lyst til at spille. Men en aften tager Junuh nu alligevel sine golfkøller med udenfor og begynder at stå og slå lidt, men han har mistet sit sving. Ud af mørket kommer Bagger Vance (Will Smith), som tilbyder at være Junuhs caddy under turnering for 5 $ i stedet for de normale 10%, der jo ville have beløbet sig til 1000 $. Junuh slår til, og nu kan den store turnering begynde.

Hvordan turneringen og filmen ellers udvikler sig vil jeg ikke afsløre her, kun at Bagger Vance får en afgørende betydning. Robert Redford har instrueret filmen, og den er i god tråd med Redfords forkærlighed for historier om folk der må overvinde store forhindringer på deres vej gennem livet. Filmen er en stille og rolig film, som kører i stort set samme tempo hele vejen igennem. Der er indlagt det obligatoriske romantiske element i filmen, men det er ikke hovedtemaet.

Hovedtemaet er Matt Damons jagt på fordums storhed på golfbanen. Han har fuldstændig mistet modet under krigen, men får det heldigvis tilbage i løbet af filmen. Matt Damon spiller som altid godt, og han passer godt til rollen her. Han portrætterer Junuh godt, og man føler virkelig med ham undervejs, samtidig med at man deler hans glæde.

Den mystiske Bagger Vance spilles af Will Smith. Han er ikke for vant med roller i den mere seriøse afdeling, men sådan en har han her. Han spiller manden der får Junuh tilbage på rette spor. Hun dukker fuldstændig uventet op i filmen, og har en uventet måde at tackle tingene på. Han spiller som sædvanligt godt, også selvom det er ikke er hans normale genre.

Rollen som den unge Hardy Greaves spilles af den 12-årige filmdebutant J. Michael Moncrief. Han leverer noget nær en pragtpræstation. Han har både talentet og lysten til at lave film – det lyser langt ud af ham. Han er en fornøjelse at følge. Den gamle Hardy Greaves, og den som fortæller historien er ingen ringere end Jack Lemmon, han er godt nok ikke krediteret for det, men det er nu ham alligevel. Charlize Theron kommer man heller ikke udenom at nævne. Hun leverer også en god gang skuespil, og lever helt op til de forventninger man måtte have til hende på dette tidspunkt i hendes karriere.

Desværre synes jeg ikke filmen som helhed er noget særligt. Det kræver måske at man er golfinteresseret for at man finder filmen helt perfekt, men for mig er en film om golf i USA’s depression ikke lige det der tiltaler allermest. Skuespillerne leverer alle en flot indsats, og filmen er da også fyldt med fantastiske billeder, men det er desværre ikke nok. Og når nu filmen hedder ”The Legend Of Bagger Vance” – ja, så synes jeg egentlig man mangler at få en del at vide om Bagger Vance. Lige pludselig er han der bare, og man får intet at vide om hans baggrund. Men se filmen alligevel, om ikke andet så for det gode skuespil den byder på.

Titel: The Legend Of Bagger Vance
Original Titel: The Legend Of Bagger Vance
Premieredato: 20. april 2001