The Liability

28. september 2013 af Jesper Poulsen

The Liability billede

Hvem narrer hvem i rodet roadmovie?

Adam (Jack O'Connell - Harry Brown, This Is England) er en 19-årig dovendidrik. Det synes hans mors kæreste Peter (Peter Mullan – War Horse, My Name Is Joe) i hvert fald. Så derfor får Peter arrangeret det således at Adam skal hjælpe hans ven Roy (Tim Roth – Pulp Fiction, Håndlangerne) med et chaufførjob, således at Adam ikke bare går og driver den af. Adam får sig dog noget af en overraskelse da det viser sig at Roy er lejemorder og at den køretur som Adam skal forestå, er i forbindelse med et likvideringsjob.

Med en amatør ombord, går tingene heller ikke som de skal. I en skov slår Roy sit offer ihjel, mens Adam dels afskyr og fascineres af en lejemorders vilkår. I skoven er de imidlertid ikke alene, for en kvinde (Talulah Riley – Inception) overværer ugerningen og af samme årsag, må hun også gøres tavs. Hermed indledes en farlig jagt på vidnet, som dog selv har nogle esser i ærmet, på trods af at hun er under pres.

The Liability er en klassisk engelsk fangeleg, hvor rollerne også når at skifte undervejs. Det bliver en noget anderledes køretur end Adam lige havde forestillet sig, kan man vist godt afsløre uden af afsløre for meget. Den ligner noget vi har set før, og har hverken muligheder eller ambitioner om at gøre meget andet end at underholde så godt den nu kan i de cirka 80 minutter der er at gøre med. Umiddelbart en film som er hurtigt ude af dit sind igen.

Filmen vil gerne være både spændende, actionfyldt, sjov og uforudsigelig. Det lykkes slet ikke som samlet pakke, men den har sine momenter og kan såmænd godt bruges som en mulighed på en søndag på sofaen, hvor du ikke ønsker at blive udfordret ret meget. Det bliver blot til to stjerner herfra. Du skal derfor se bort fra at selve produktionen forsøger at lokke dig med at denne udgivelse er fra folkene bag Snatch og Lock, Stock And To Smoking Barrels, for vi er på ingen måde i nærheden af disse to værker.

Ekstra materialet på udgivelsen består af trailer og slideshow samt en halv times dokumentar om tilblivelsen af filmen. Her udtaler såvel skuespillere som filmfolkene sig om den oplevelse det har været at være en del af The Liability. Her berettes også om nogle af de mange udfordringer der har været undervejs. Du kan også lære mere om de forskellige locations og så får du også en grundig gennemgang af de forskellige figurer i filmen.

Another World Entertainment.

Titel: The Liability
Original Titel: The Liability