The Life And Death Of A Porno Gang.

31. maj 2011 af Henrik Andersen

The Life And Death Of A Porno Gang. billede

En Serbisk film der bestemt ikke er for folk med sarte nerver, og alt for snerpede sind. Her går vold, sex og død hånd i hånd, og intet er for frastødende, til ikke at blive vist.

Marko er en ung filminstruktør, der drømmer om det helt store gennembrud. Men det er svært at slå igennem som iderig og nyskabende instruktør i Beograd, og derfor beslutter han sig i stedet for, at opsætte en Porno Kabaret i byen. Publikum strømmer til, men på grund af sex og politiske budskaber der ikke tåler at komme frem i offentligheden, bliver det store show lukket ned. Men Marko er ikke typen der lader sig slå ud, og han og hans hold af sære skæbner rejser i stedet for rundt i landet i en gammel bus, og laver et omrejsende sexshow for de lokale bondeknolde, for at udbrede den seksuelle revolution. Det bliver et hit, og den lille gruppe nyder deres nye frie tilværelse. Men en dag opsøges Marko af en ældre mand der producere snuff film. Han vil have Marko og hans hold til at optage disse film, hvor de medvirkende i forvejen ønsker at dø. I bytte for deres død får de penge, som kan forsørge deres familie med. Marko får selvfølgelig også en stor løncheck for det, og snart får piben en anden og mere alvorlig tone blandt de medvirkende i den før så lystige kabaret. Hvad der før var sjov og spas, bliver nu til gru, vanvid og død.

Instruktøren Mladen Dordevic har i sin film samlet en gruppe karakterer der alle skiller sig ud fra normen og mængden, og det er naturligvis derfor de finder sammen i Markos omrejsende freakshow. Men man kommer som tilskuer til at holde af de skæve eksistenser, og griner og græder med dem, imens de må så grueligt meget igennem, ude det bliver det mindste bedre i enden.
Vi bliver præsenteret for en falleret skuespillerinde, 2 bøsser hvoraf den ene er smittet med aids og på dødens rand (hvilket ikke forhindre ham i at have sex til højre og venstre), en ung mand der er født i den forkerte krop, og derfor ynder at klæde sig ud i dametøj, imens han gerne giver blowjobs til heste. Med i gruppen er også det forelskede par, der er på heroin, og som er med på turen for at kunne tjene penge og derved vedligeholde deres forbrug af stoffer. Midt i det hele står Marko. Som en galskabens cirkusdirektør prøver han at holde sammen på gruppen, der langsomt men sikkert trækkes imod afgrundens rand. ind i et sort hul af død, fordærv og tilværelsens ulidelige meningsløshed. Hans egne visioner om at skabe film, tager en desperat U-vending idet han slår sig på at lave snuff film hvori mennesker dør, bliver dræbt eller begår selvmord imens han koldblodigt filmer det. Det går selvfølgelig ud over psyken, og snart må Marko tage en beslutning om han vil fortsætte af den fordærvede sti han er trådt ind på, eller om han vil sige stop, og efterfølgende kan leve med skammen. Eller om han skal sætte sig selv fri fra denne verdens trøstesløshed og groteske liderlighed efter at opnå orgasmisk nydelse i form af diverse perversiteter, frembragt af et system der ikke giver dets mennesker en jordisk chance for at klare presset, og derved driver dem længere og længere ind i mørkets hjerte.

Der er for tiden stor følgespot på Serbisk film, takket være instruktøren Srdjan Spasojevics, der har lavet den modbydelige/geniale A Serbian Film, der deler vandende rundt om hvor den hærger på festivaler. The Life And Death Of A Porno Gang berører nogle af de samme temaer, og er som A Serbian Film også rå og provokerende i sit filmiske udtryk. Mladen Dordevic ligger ikke fingre imellem når han skildre de udskejelser det lille freakshow må igennem. Den første halvdel af filmen er den mest muntre, men også her bliver vi præsenteret for skræmmende og grænseoverskridende billeder, der naturligvis blegner i forhold til det man bliver trukket igennem i anden halvdel, hvor snuff film er det onde omdrejningspunkt. Disse scener er så modbydelig godt skruet sammen, at man sidder med en klump i halsen og håber på at kameraet bare et øjeblik panorere væk fra uhyrlighederne. Men her er ingen redning at hente og Mladen Dordevic viser alt det, som ingen burde se, og man må gentagende gange knibe sig i armen og sige: ” Det er bare en film, det er bare en film”.

Mladen Dordevic har før lavet dokumentarfilmen Made In Serbia fra 2005 hvor han gik i dybden med den Serbiske Pornoindustri. Denne gang er han langt væk fra dokumentarstilen, og der bliver virkeligt leget med det filmiske udtryk.
Der er på alle måder spræl i denne film. Den er vildt klippet og kameraføringen er flot. Mladen Dordevic boltre sig som en fisk i vandet imellem mange filmgenre, og er bevist om hvor han bruger hvad, for at give tilskueren mest muligt at forholde sig til. The Life and Death of a Porno Gang er derfor en helstøbt film, der grænser til det geniale. Men det er samtidig en film der er sværd at anbefale, uden man kommer til at lyde en anelse sindsforstyret, for filmen er bestemt ikke for alle. Den er ekstremt grafisk og svælger i vold, sex og udpenslede scener hvor intet bliver overladt til fantasien. Men inde bag den voldsomme facade, banker der også en følsom historie om venskab og kærlighed, kreativitet og en udlængsel efter et bedre samfund at eksistere i.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet består af et mindre dokumentarprogram om tilblivelsen af produktionen. Man kommer rundt om det meste, også filmens mange special effekter og blodig sminke. Der er interviews med cast og crew. Desuden er der et trailershow med andre udgivelser fra AWE. Blandt andet er det muligt at se instruktørens spændende dokumentarfilm Made In Serbia.

Ekstramaterialet får 3 stjerner ud af 6 mulige.

Filmen er flot overført til DVD i sit oprindelige widescreen format og lyden er Serbisk Dolby Digital 5.1 / 2.0. Life And Death Of A Porno Gang kan ses med Danske, Svenske, Engelske, Norske og Finske undertekster.

The Life And Death Of A Porno Gang er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: The Life And Death Of A Porno Gang.
Original Titel: Zivot i smrt porno bande.