The Movies (PC)

14. december 2005 af David Lund

6 stjerner Skriv en kommentar KØB SPILLET HER

The Movies (PC) billede

En hybrid af The Sims og Civilization med film som det overordnede tema. Lyder dette for godt til at være sandt?

The Movies er et spil udviklet af Lionhead Studios, et selskab der før har givet os spil som Fable og Black & White, og de fortsætter altså med at holde kvalitetsniveauet med The Movies. I The Movies styrer du et filmselskab fra 1920 og lige indtil du har fået nok. Du står for at hyre, styre og pleje skuespillere, instruktører, manuskriptforfattere, videnskabsmænd, byggemænd, viceværter osv. Faktisk er spillet så omfattende og detaljerigt, at jeg stadig nu, efter over 10 timers spil, ikke har opdaget det hele endnu.

The Movies beskrives bedst som en jævn blanding af The Sims og Civilization med film som hovedemne. Det er et utrolig ambitiøst spil, der kræver en hel del af personen som spiller, men det er i sidste ende en meget givende oplevelse. Jeg indrømmer gerne at have fået skæld ud for ikke at kunne løsrive mig fra spillet, fordi man lige er i gang med at lave den nyeste film.

Spillet starter i den bedste ”Theme” stil, du har en kæmpe tom plads og en håndfuld penge til at komme i gang med. Efter at bygge en masse bygninger til filmfolk samt sets og hele molevitten, går du så i gang med produktionen af din første film. Der går lige en ti års tid i spillet inden du får indflydelse nok til at kunne lave manuskripter selv og smide dine film til post production osv., dette er klart spillets bedste element. Du kan tage manuskripter dine manuskriptforfattere har skrevet, og vende og dreje dem som du vil, for at forbedre kvaliteten eller lave filmen om til din helt egen. Du kan også starte helt fra bunden af og lave dit eget manuskript. Begge dele er tidskrævende, men enormt nyttige og underholdende, og jeg er da stadig ikke blevet tilnærmelsesvis træt af det.

Efter skuespillernes og instruktørens humør dømmes filmens kvalitet under optagelserne. Ligeså spiller faktorer som settets holdbarhed og hvor mange gange du har brugt de forskellige for meget før. Man kan manipulere med scenerne på utroligt mange måder, enten i manuskriptfasen men også under selve optagelsen. Der er baggrund, kameraposition og skuespillernes måde at spille forskellige scener på. Det hele kan manipuleres med, og det giver mange forskellige muligheder og udfald.

I post production kan du tilføje lyde, musik, undertekster og med en mikrofon selv indtale voice overs eller lege du er personerne i filmen. Ved at overføre dine egne lyde og musik til spillets mappe, kan du også her bruge dit eget. Dette giver utallige muligheder for at producere din helt egen film med dit eget touch. Du kan desuden også uploade dine film til nettet, hvor andre kan se dem og diskutere dem. Alle disse ting morer jeg mig utroligt meget med.

Spillet udvikler sig med tiden, og man skal sørge for at følge med de trends der er i spillet. Kostumer til dine skuespillere og instruktører kan gøre underværker. Efter en filmproduktion bliver de skuespillere og den instruktør du har brugt typisk stresset. Der er forskellige måder at få dem til at slappe af på igen, de kan gøre det i deres egen trailer eller i en restaurant eller på en bar sammen med andre. Forelskelser kan forekomme, og disse skal også bygges på. Dine skuespillere og instruktører kan desuden blive afhængige af alkohol eller mad, sker dette skal de på afvænning, en lang men givende proces. Deres fysik skal også plejes, og deres talent selvfølgelig, som er opdelt genrer. Er de ikke de kønneste mennesker på jorden kan man smide dem til en plastikkirurg. Mulighederne er som sagt mange.

Når en film endelig komme ud kan du læse anmeldelser på den, og lær at tage disse til dig, for de er ganske nødvendige og brugbare for din senere proces i spillet. Hver femte år er der en prisuddeling, og hvis du vinder nogle præmier her, frigiver det en bonus til de næste fem år, bl.a. at dine skuespillere og instruktører ikke kan blive afhængige af noget eller at alle film med pågældende stjerner vil hyldes af publikum uanset kvaliteten. Ja, det her er Hollywood!

Grafikken er meget lig Sims 2, man kan zoome helt ind tæt på de pågældende situationer man vil se, og her er grafikken utroligt detaljeret og nydelig at se på. Lydende er gode, en radiostation kører ofte i baggrunden og fortæller når der sker noget i verdenssituationen der gør at folk bliver mere interesserede i en bestemt genre. Ligeså er der masser af hjælpebobler, for i spillets uoverskuelighed er det godt med lidt hjælp, hvis man lige har glemt en ting eller to. Musikken er rar og ikke så triviel som man kunne forvente det, men mere filmisk og godt underbyggende.

The Movies er meget svært i starten, for man har ingen anelse om spillets størrelse og muligheder. Pludselig går det så op for en, at man kan manipulere med alt i sine omgivelser. Manualen er en tand mangelfuld, og senere i spillet får man sine problemer med at holde sit filmstudie rent og holde bygningerne oppe, for de kollapser simpelthen hvis de ikke opretholdes. Dette er de eneste bagateller jeg har kunnet finde i dette spil, for jeg har sjældent været så opslugt af et spil, som jeg er af The Movies. Sidste gang jeg kan huske en sådan trang til at spille er helt tilbage ved Diablo 2, så derfor kan jeg ikke lade være med at give spillet her topkarakter.

Spillet er venligst stillet til rådighed af
ActiVision.

Titel: The Movies