Krigsveteranen Earl Stone (Eastwood) har viet det meste af sit liv til sin planteforretning. Han er nu sidst i firserne og lever alene, efter at hans familie har vendt ham ryggen. Han er tæt på ruin, og hans forretning står til at gå på tvangsauktion, så han må afskedige alle sine ansatte.
Men netop som det ser sortest ud, får han tilbudt et job, der ganske enkelt går ud på at køre bil fra punkt A til B. Det virker ligetil, men hvad Earl ikke opfanger er, at han lige er blevet kurér for et hårdkogt mexicansk narkokartel.
Han udfører jobbet så godt, at hans varer ikke alene forøges, men han får også tildelt en medchauffør, der både skal vogte ham og varerne. Jobbet er nemlig ikke ufarligt, og der går ikke længe før Earl kommer under overvågning af den kompromisløse DEA agent Colin Bates (Bradley Cooper).
Efter en uventet begivenhed begynder Earls samvittighed at nage ham, og han må prøve at vaske tavlen ren, imens han lander i et kapløb mellem politiet og kartellets bødler, der alle vil stille ham til regnskab.
The Mule er en usædvanlig fortælling, der bygger på en artikel fra New York Times fra 2011 af journalisten Sam Donick, der afdækkede historien om den 88-årige veteran Leo Sharp, der for at undgå ruin blev verdens ældste (kendte) narkokurer for den Mexicanske Sinaloa Kartel.
Det er den nu ligeledes 88-årige Oscarvindende Clint Eastwood, der både instruerer og spiller hovedrollen. Det er første gang siden Grand Torino fra 2009, men fornemmer tydeligt at der både er erfaring bag filmen og en mand, der kan sit håndværk.
Det er der kommet en anderledes og interessant fortælling ud af. Vi får med varme og en god portion underspillet humor serveret de barske realiteter for den aldrende Earl Stone, der efter at have forsømt sin familie hele deres liv, nu banker på lukkede døre. For at vinde dem tilbage ser han ikke andre muligheder end penge, og overbeviser sig selv om at en enkelt gang ingen skade gør. Men mere vil som bekendt have mere, og før han får set sig om, sidder han godt fast i saksen hos kartellet, der begynder at vise sin bagside.
Det er god historiefortælling i bedste Clint Eastwood stil og er på alle måder er et biografbesøg værd.