The Purge

18. juli 2013 af Johnny Josefsen

The Purge billede

Ethan Hawke forbereder sig på en dag med rendyrket anarki, men er hans sikkerhedssystem effektivt nok?

I en alternativ virkelighed har USA indført en årlig ”oprydningsdag” en dag hvor alt er tilladt, imens politiet vender det blinde øje til. Formålet er at lade folk få afløb for deres dyriske lyster og aggressioner med den sidegevinst, at der samtidigt renses ud i de fattigste i samfundet. Dette er præmisset for samfundet i James DeMonaco (Sidste Nat På Station 13 (2005) og Forhandleren (1998)) nyeste film The Purge (2013), en sci-fi thriller der udspiller sig i et Amerikansk rigmandshjem på denne nationale ”oprydningsdag”.

Familien Sandin barrikaderer sig som vanligt bag deres uigennemtrængelige sikkerhedssystemer, mens de forsøger at nyde hinandens selskab alt imens verden omkring dem midlertidigt forvandles til et anarkistisk mareridt. Ethan Hawke spiller familiefaren, der til sine naboers store misfornøjelse, har haft stor succes med at sælge sikkerhedssystemer til hele kvarteret. Han har raget rigdomme til sig og det kan ses på hans ejendomme. Under ”oprydningsdagen” vælger sønnen at lukke en hjemløs mand ind i hjemmet for at redde mandens liv, dette bliver et stort problem da en gruppe af unge rige studenter dukker op og forlanger manden udleveret. Der er tale om en film der vækker minder om John Carpenters klassiske Sidste Nat på Station 13 (1976), hvori en gruppe af politimænd og kriminelle har barrikaderet sig på en politistation, som er under belejring af ondsindet bande. Spørgsmålet er, hvad familien vælger at gøre ved den hjemløse; udlevere ham og miste en del af deres medmenneskelighed eller redde hans liv og risikere døden? Det er et af de moralske dilemmaer, der dominerer denne film og som lægger rammen for en intens thriller.

Samfundskritik uden tyngde
Det mest ambitiøse ved filmen er præmisset, som desværre også ender med at blive filmens største svaghed. Ideen er så absurd, at det kan være svært at tage tanken seriøst, særligt da filmen præsenterer sig selv som en gyserfilm med alle de klicheer, der hører med. Problemet er, at ideen er fyldt med huller, en dag som denne ville have omfattende komplikationer og koste en formue i skader. Men det præsenteres som en effektiv løsning og vi skal samtidigt tage det seriøst.

En film med disse højtflyvende ideer havde måske taget sig bedre ud hvis de havde været i hænderne på en instruktør som Paul Verhoven (RoboCop (1987) og StarShip Troopers (1997)) , der formegentligt havde forvandlet konceptet til en vanvittig og overspillet samfundssatire frem for et dystert gyserfilms dystopi, hvilket havde gjort ideen mindre fjollet og utroværdig samtidigt med at det måske havde styrket selve budskabet. Det ville være lettere at håndtere filmens præmis med en sådan form og man ville være mindre tilbøjelig til at stille spørgsmål, da det åbenlyst skal forestille at være absurd.

Hårdtslående thriller
Det er dog netop filmens kvaliteter som en thriller, der gør at man kan overse det lettere fjollede præmis og det spildte potentiale. For selvom The Purge måske ikke formår at fungere som en underfundig kritik af det amerikanske samfund og deres våbenlove, så leverer filmen veleksekverede spændingsscener og simplistisk men effektivt karakterdrama. Hvis man kan overse præmisset finder man en ganske habil thriller, der tager sig tid til at etablere en forbindelse mellem seer og karakterer, samtidigt med at der skabes en tyngende atmosfære. Det er på ingen måde en perfekt thriller, præmisset er som nævnt lidt langt ude og det kan være svært at købe det hele indenfor filmens kontekst alt imens dele af slutningen virker en anelse forhastede og lidt for letkøbte. Men hvis man kan lide film som Sidste Nat på Station 13 (1976) og Panic Room (2002), så kan denne film også anbefales. Alt imens folk der søger en dybdegående samfundskritisk Sci-Fi film nok bør søge efter alternativer.

Titel: The Purge
Original Titel: The Purge
Premieredato: 18. juli 2013