Jagtsæson 2 - I Medgang Og Modgang billede

Deadpool & Wolve...

The Reaping

29. september 2007 af Michael Panduro

The Reaping billede

Bibelske plager, besatte småpiger og et kikset manuskript giver i alt en jævnt underholdende film

De ti bibelske plager, der i følge det gamle testamente ramte egypterne for flere tusinde år siden, er et glimrende udgangspunkt for en overnaturlig thriller. ”The Reaping” får også en del ud af den gode ide, men fejler til gengæld også på klassisk maner ved at have et lidt fjollet manuskript og en stribe af forkerte beslutninger som gennemløbende tendens.

Filmen foregår i den lille, amerikanske sydstatsflække, Haven, der tilsyneladende er ved at blive ramt af de bibelske plager. De tilkalder hjælp i form af den tidligere præst, Hilary Swank, der har mistet troen efter at hun mistede mand og barn og tilsyneladende på kun fem år har uddannet sig til professor ved det lokale universitet. Hun har gjort det til sin ateistiske målsætning at modbevise så mange såkaldte mirakler som hun kan. I Haven mødes hun først af en blodrød flod, dernæst af døde fisk, faldende frøer og døende kvæg. Gamle dæmoner vækkes i vor hovedperson og drøm blandes med virkelighed i en stribe sekvenser centreret omkring en lille pige, hvis brors død tilsyneladende har startet hele halløjet.

Det er en fin historie der fra start af også fungerer udmærket, men jo længere ind vi kommer jo mere falder manuskriptet, der ellers er overordentligt opsat på at hænge sammen i mindste detalje, fra hinanden. Flere og flere drejninger i et overordnet komplot tager overhånd og fjerner fokus fra den ellers spændende konflikt mellem tro og videnskab. Til slut skal vi også have en stribe twists ind, der da er ganske finurlige, men alligevel ret forudsigelige og irriterende iscenesat med nedladende flashbacks til tidligere scener.

Det sagt så holder veteranen Stephen Hopkins, der tidligere har stået bag kameraet på vellykkede film som ”Blown Away” og ”The Ghost and The Darkness”, spændingen ved lige det meste af filmen igennem. Der er en del mærkværdigheder i manuskriptet resulterende i scener og handlinger der kan virke umotiverede eller malplacerede, men overordnet er stemningen tilpas mystisk og velfungerende filmen igennem. Som det er typisk for okkulte, religiøst betonede thrillere af denne slags er det stemningen der er i højsædet fremfor de regulære gys. Fotograf Peter Levy gør sit for stemningen og får meget ud af de glimrende iscenesatte plager. Den blodrøde flod er i sær velfungerende og fotograferet med en urolig nerve. Omvendt er de ”håndholdte” actionsekvenser stupidt fotograferet med et bevidst uroligt kamera der bare er dumt.

Det er den blanding af gode og fjollede stilistiske og dramatiske valg der kendetegner ”The Reaping”. Det er en ganske underholdende film, med et spændende og fascinerende udgangspunkt, men ikke en stor film på nogen måde. De flotte scenarier, flotte effekter og en dobbelt-oscarvindende skuespillerinde i front gør at jeg undrer mig over at filmen ikke havde biograf-premiere herhjemme. Den er bestemt bedre end mange andre thrillere og gysere vi skal trækkes med i biograferne.

Billede- og lydsiden er fin uden at være specielt imponerende. Fra tid til anden var der en smule pixeleren i billedet, men ikke noget der generede. Bonusmaterialet tæller fire små featurettes. Den første, omhandlende en stribe videnskabsfolks teorier i forhold til en videnskabelig forklaring på bibelens ti plager, er klart det mest interessante, men med en spilletid på kun et kvarter bliver der ikke sagt meget mere end i selve filmen. De resterende featurettes omhandler karakterer, locations og en lille anekdote fra indspilningerne. Små og ligegyldige.

Filmen er venligst stillet til rådighed af:Warner Home Video.

Titel: The Reaping
Original Titel: The Reaping