The Runner

28. oktober 2015 af Jesper Poulsen

The Runner billede

Endnu en ligegyldig Nicolas Cage-udgivelse. Denne gang om en politikers voldsomme nedtur. Det samme kan man sige om filmen i sin helhed.

At være politiker er ikke altid lige charmerende. Alt og alle har en holdning til dem og medierne graver ofte dybt for at finde stort og småt fra fortid og nutid. Sådan er det også for Colin Pryce (Nicolas Cage – The Rock Leaving Las Vegas, National Treasure), som befinder sig midt i orkanens øje. Hans tilgang til det politiske stof er forholdsvis idealistisk, men når han er det ansigt ud ad til som skal forsøge at råde bod på olieudslippet i den Mexicanske Golf i 2010 (autentisk begivenhed), og samtidig lige er blevet knaldet af medierne i utroskab, så er det forbandet svært at gå uden for en dør. Han ville så gerne vinde folkets tillid tilbage som en handlekraftig frontløber, men uden for hans dør lurer er den store blitz fundet frem og blyanterne er spidsede. Der er ikke meget hjælp at hente fra faren (spillet af gode gamle Peter Fonda – 3:10 To Yuma, Easy Rider og faktisk en tidligere kollega til Nicolas Cage i Ghost Rider) og samtidig er der også nogle sår der skal heles i forhold til konen (spillet af Connie Nielsen – Gladiator, One Hour Photo). En tilsyneladende umulig opgave…

The Runner er endnu en film i den endeløse strøm at Nicolas Cage-film, hvor biografpremiere er en by i Rusland. Fra at have været en nogenlunde anerkendt skuespiller i 90’erne, så er det nærmest kun gået én vej for manden fra Coppola-familien. Direkte-ud-på-video-udgivelser har været en fast del af karrieren i en lang årrække nu, og der er bare ikke rigtig nogen af filmene som stikker ud som værende en overset perle. The Runner kan f.eks. i den første halve time ikke rigtig finde ud af, om den vil være en politisk film eller en portræt-film, og det misk-mask, som bliver en blandet landhandel, vinder ikke rigtig nogen priser. Hvis du aldrig får set filmen her, så skal man ikke begræde det. Der er faktisk primært det højdepunkt at se Peter Fonda i glimrende form, mens Connie Nielsen og de øvrige has-beens ikke rigtig får nogen rolle at brillere med.

Jovist er det skræmmende at se hvordan ens profession udefra tegner det hele menneske, og de opture og nedture som dukker op i den slipstrøm. Men den deroute som tager pippet fra Colin er voldsom, og der skal andre kræfter til at bygge ham op igen. Dog tror jeg ikke, at hvis man drager en parallel til Cages nuværende position i Hollywood, at der for alvor er ekstern hjælp at hente med henblik på at få ham genetableret som efterspurgt skuespiller. Hans tid er ovre, og fremtiden kommer tilsvarende til at bestå af hurtige øjeblikke som dette. The Runner kan blot mønstre en spilletid på lige over en time og 20 minutter, hvis man ser bort fra rulleteksterne.

The Runner er et uengageret og temmelig ligegyldigt værk om en politikers embede. Når det kommer dertil at man ikke rigtig føler noget tilhørsforhold til karaktererne, så er der ikke meget at hente. The Runner bliver aldrig rigtig spændende eller tilnærmelsesvis interessant, og derfor bliver der kun 2 stjerner at hente herfra.

Udgivelsen indeholder intet bonusmateriale.

Mis. Label.

Titel: The Runner