The Star Wars Trilogy (DVD)

27. september 2004 af Flemming Winther

6 stjerner Skriv en kommentar

The Star Wars Trilogy (DVD) billede

Længe har vi måttet vente på at den klassiske trilogi udkom på DVD, men nu er den her endelig. Så sluk al lyset og sæt dig godt tilrette i sofaen, for nu kan du gense verdens mest populære rumeventyr

Episode IV:A New Hope

Der er en svær tid i galaksen, hvor en gruppe rebeller kæmper mod overherredømmet af det skrupelløse imperium. Krigen raser frem og tilbage, og det lader til at rebellerne kan få et lille overtag. En af rebellernes ledere, prinsesse Leia Organa (Carrie Fisher) har fået fingrene i nogle tophemmelige planer over imperiets mægtigste våben, dødsstjernen, og kan hun fragte dem sikkert hjem til rebellerne, kan de drage nytte af informationerne. Men hun bliver bordet af imperiet og taget til fange, men ikke før, i et desperat forsøg på at skjule planerne for imperiet, at hun sender droiderne R2-D2 (Kenny Baker) og C-3PO (Anthony Daniels) af sted med dem i en redningskapsel. De lander på den ugæstfrie ørkenplanet Tatooine, hvor mange farer lurer. Der havner de hos en ung farmer ved navn Luke Skywalker (Mark Hamill), der længes efter eventyr og nye omgivelser. Luke får færten af at der er noget specielt ved de to droider. I mellemtiden får imperiet sporet droiderne til farmen, hvor Luke bor, og han finder ud af at der ikke længere er sikkert der. Han får hjælp af den gamle Jedi-ridder Obi-Wan Kenobi (Alec Guiness), en af meget få overlevende af en ældgammel og nobel kaste af vise krigere og beskyttere af det gode i universet. De Luke, Obi-Wan og de to droider må flygte fra planeten for at få planerne i sikkerhed. For at gøre det hyrer de smuglerpiloten Han Solo (Harrison Ford) og hans ven Chewbacca (Peter Mayhew). Sammen må disse helte igennem deres livs eventyr for at komme i sikkerhed, befri den tilfangetagne prinsesse og undgå at komme i kløerne på den onde Darth Vader (David Prowse), som sætter alt ind på at skaffe de planer igen.

Episode V: The Empire Strikes Back

Imperiet er fortsat på jagt efter rebellernes baser i galaksen. Darth Vader finkæmmer hver en afkrog for at få fingre i dem og muligvis i Luke Skywalker, som viser tegn på at kunne styre Kraften. Kraften er en allestedsnærværende universel energi, som nogle få kan forme og udnytte som de har lyst, f.eks. de vise Jedi-riddere. Vader, som selv er en mægtig bruger af Kraften, mener at Luke kan vendes til den onde side og hjælpe dem i deres sag. Imperiet finder imidlertid rebellernes base på isplaneten Hoth og iværksætter et storstilet angreb. Rebellerne må flygte hals over hoved. Vore helte spredes under flugten. Han Solo, Leia, Chewbacca og C-3PO bliver forfulgt af Darth Vader og hans flåde. Gennem en intens jagt, hvor Han Solos skib nærmest er ved at falde fra hinanden, bliver de nødt til at tage desperate metoder i brug. Luke Skywalker og R2-D2 flyver i stedet til planeten Dagobah, hvor en gammel Jedi-mester efter sigende skulle opholde sig. Luke opsøger ham for at få at få mere Jedi-træning. Det er her hvor Luke, i en vision, ser sine venner i stor knibe og må derfor haste til deres redning. Der venter der en ubehagelig overraskelse for Luke.

Episode VI: Return of the Jedi

Vore helte er ved at samle sig igen over hvad der skete i Episode V. De må redde Han Solo, og derfor tager de ud til Jabbas palads på Tatooine. Det tager al deres forenede styrke og snilde at redde Han tilbage fra den onde Jabba the Hutt. Altimens det sker, forbereder rebelalliancen sig til et stort slag. Et sidste opgør med imperiet. En ny dødsstjerne er under konstruktion, og rebellerne vil sætte den ud af funktion, før den bliver en lige så stor trussel som den første dødsstjerne. Vore helte er efterhånden vigtige brikker indenfor rebellerne og påtager sig essentielle roller i denne aktion. Luke Skywalker dog har en helt speciel agenda med Darth Vader og han indser at den eneste vej for ham, er at konfrontere Vader. Igen er der blevet fremskaffet nogle planer, som vil hjælpe rebellerne med at uskadeliggøre den. Det vil dog kræve at et sikkerhedsskjold skal sættes ud af kraft først. I denne aktionprægede afslutning af den første trilogi, er vore helte oppe imod mere modstand og møder større problemer end nogensinde før. Men til alt held finder de allierede på steder, hvor de ikke havde ventet det. Nu venter det store opgør mellem imperiet og rebellerne.

Længe har George Lucas holdt os på pinebænken hvad angår den originale trilogi på DVD, men nu er den her endelig. Lucas er en der konstant retter i og pifter sine film op og denne udgivelse er ingen undtagelse. Dog er det ikke som i Special Edition hvor en masse nyt var føjet til og der var masser af ekstra special effects. Her har billede- og lydkvaliteten af filmene fået en gevaldig overhaling, og det ses tydeligt. Der er nogle få småting der er blevet føjet ind, som alt i alt giver filmene et lidt mere fuldendt indtryk. Det skal siges at Lucas har en tilbøjelighed til at indlemme lettere barnlige passager i hans film. Jeg tror at alle der har set Episode 1 og 2 vil kunne nikke genkendende til hvad jeg skriver her, og han er på det seneste begyndt at sætte det præg på den originale trilogi. Det er ikke fordi jeg er en purist, der kun kan se Star Wars på den ”gamle” måde, men det kan gå hen og ødelægge visse ting.

Når det så er sagt, vil jeg sige at The Star Wars Trilogy er en fornøjelse at se igen. Filmene har en helt speciel betydning for dem der er vokset op med dem, og for en masse af den yngre generation også. Man nærer en vis forkærlighed for personerne og handlingen i trilogien, og jeg er ret sikker på at ingen anden trio af film har budt på så mange memorable og universelt brugte passager. Filmene var George Lucas’ vision og de var, hvad der katapulterede ham fra ukendthed, til den populære instruktør, der gav verden det største og mest elskede rumeventyr nogensinde. Det kan argumenteres at grunden til at Star Wars blev så populær, er fordi den tog nogle velkendte temaer op, som alle de klassiske forfattere benyttede. Der er den unge naive helt, prinsessen i knibe, en vis gammel hjælper og den mørke og onde fjende, som gemmer hemmeligheder om helten, som han ikke engang selv kendte til. Star Wars blev til i en tid hvor filmene for det meste handlede om apokalypse, mørke tider og negativt livssyn, og da den kom ud, lancerede den en helt ny æra i filmkunsten og en nyt syn på hvordan publikum skal underholdes.

Filmene i sig selv holder stadigt vand, selvom de er over 20 år alle tre. De er langt langt bedre end mange af de film, som folk har fornøjelsen af at se i biografen i dag. De halter kraftigt i mange af de nymodens effekter mht. computergrafik og billede og lyd, men det kan man sagtens se gennem fingre med. Plottet er der i høj grad og minder seerne endnu engang om hvorfor disse tre film blev så store som de gjorde. Og til alle dem som ikke har set dem endnu…hvad venter i på?
Der er så store navne involveret i trilogien at det alene borger for kvalitet. Ikke mindst den legendariske John Williams, som komponerede den velkendte og uforglemmelige musik til de tre film, uden hvem jeg ikke tror filmene ville have haft nær den samme succes.

Dette bokssæt er et must-have for alle med bare en smule eventyrtrang, nostalgi, filmsmag og/eller hang til uovertruffen underholdning.

Ekstramateriale:
Det bedste ved denne bonusdisc er helt klart den dokumentarfilm som handler om trilogiens tilblivelse. Jeg har aldrig set en feature gå så grundigt og gribende bag om film som denne. Den viser på en meget fyldestgørende måde, hvordan George Lucas kæmpede med næb og kløer for at få hans vision kreeret, og hvordan han og hans folk røg ind i et utal af problemer der skulle løses, før vi kunne nyde denne trilogi. Filmene er hvad der ligger til grund for det store imperium som Lucas selv har skabt, som udelukkende er til for at lave film den dag i dag. Dokumentaren er dybdegående og personlig og den lader folk sidde tilbage med en wow-oplevelse. Adskillige af stjernerne fra filmene giver kommentarer til.
Der er også et væld af andre features. En hel side er afsat til at vise de oprindelige trailers og tv-spots fra trilogien og dens re-release gennem tiden. En anden har med spilsiden af filmene at gøre. Der er demo af det nye Star Wars Battlefront til X-box. Mange af filmplakaterne der er kommet frem verden over er vist på DVDen, en i øvrigt ret interessant feature, der virkelig stiller trilogiens popularitet i relief. På samme side kan man finde produktionsbilleder i massevis fra alle tre film. Der er skrevet en bemærkning om hvert billede, så man kan se hvor det hører til i konteksten.
Der er 3 lange featurettes der fortæller godt og interessant om emner som tilblivelsen af Star Wars karaktererne, hvordan lyssværdet blev opfundet til filmuniverset og hvad trilogien har betydet for en lang række mennesker verden over.
Ikke mindst er der en featurette der fortæller om den kommende episode III, historien bag og hvad vi kan forvente. Det er i bund og grund en lille bag-om-filmen video. Den handler om tilblivelsen af Darth Vader, som episode III handler om.
Selvom selve trilogien er et mesterværk i sig selv, er denne bonusdisc mindst ligeså fængslende og seværdig som det andet. Jeg er meget imponeret.

BonusDVDen fortjener 6 stjerner ud af 6.

Boxen er venligst stillet til rådighed af