The Twilight Saga: Breaking Dawn - del 2

15. november 2012 af Mette Frydenvang Bjerg

The Twilight Saga: Breaking Dawn - del 2 billede

En ny omgang skrigende fans, en ny omgang teenage-romance, sidste omgang af et fænomen, der har taget verden med storm.

Handlingen
Så kom den sidste del af Twilight Sagaen endelig! Breaking Dawn - del 2 er afslutningen på sagaen og hele kærlighedshistorien om vampyren Edward og mennesket Bella. Filmen starter præcist, hvor vi sluttede med Bellas (Kristen Stewart) røde øjne, der gav os alle en sneak-peak på Bella som vampyr. Nu er hun vågen og ”nyfødt” med røde øjne, knivskarpe sanser og overnaturlige kræfter. Som Jacob (Taylor Lautner) bemærker: ”I didn’t expect you to look quite so much like you. Except for the freaky eyes.”

Men med disse udødelige ”gaver” kommer også den uundgåelige tørst og umættelig appetit efter menneskeblod. Edward (Robert Pattinson) må lære hende livet som vampyr-vegetar, og Bella er nu helt en Cullen. Hun kommer i tanke om Renesmee (Mackenzie Foy), som hun jo fødte et par forinden, og Jacob har i mellem tiden ”imprintet” på lille Renesmee med den undskyldning, at det er ”a wolf-thing”, og dermed er Jacob, Edward og Bellas trekantsdrama overstået. Den lille familie kan endelig være en ”normal” familie og idyllen spreder sig over Forks.

Men idyllen ødelægges desværre en dag, da Irina (Maggie Grace), en slægtning til Cullen-familien, ser Renesmee lege i sneen, og hun går ud fra, at Edward og Bella har skabt et udødeligt barn – hvilket i vampyrernes verden er den største forbrydelse, der findes. Irina rejser til Italien og fortæller Aro, (Michael Sheen) hvad hun har set, og Alice (Ashley Greene) tilbage i Forks ”ser” med det samme, at The Volturi vil rejse til Forks for at udslette hele klanen for deres forbrydelse. Tiden er nu knap og Carlisle (Peter Fascinelli) og Esme (Elizabeth Reaser) rejser verden rundt for at finde gamle venner, der vil hjælpe med at bevidne at Renesmee er halv menneske og dermed ikke udødelig.

Fra bog til film
Filmen er en udmærket filmatisering af bogen. Den holder sig til historien, og har kun taget de vigtigste ting med, men er netop også problemet. Den sidste bog i serien er fuld af elementer, der er svære at overføre til film, som f.eks. Renesmee, der vokser meget hurtigere end et normalt menneske, og man har derfor brugt en anamatronisk baby og CGI. Det er i midlertidigt ikke lykkedes særlig godt, og scenerne med denne lille baby virker underligt morsomme. En følelse der går igen i filmen på tidspunkter, hvor man ikke er sikker på, om det skal være morsomt.

Robert, Kristen og Taylor kender efterhånden deres karakterer, og de spiller dem som de plejer. Bella som vampyr ligner, som Jacob påpeger, sig selv og hun er meget den samme med hendes øjne som den eneste forskel. Som Bella selv siger i filmen: ”I was born to be a vampire”, så så meget anderledes kan hun heller ikke være.

Skrigende fans
Filmen henvender sig jo til en meget specifik målgruppe, og filmen og hele serien holder, hvad den lover. Men som en film, der skal kunne stå alene uden bøgerne som støtte, virker den ikke optimalt. Der er mange ting, der er givet, når man ser filmene, hvilket gør det nødvendigt, at publikum har et eller andet forhold til bøgerne. Men hvis man er fan af bøgerne, og man kan lide de andre film i serien, så skuffer denne film ikke.

Vurdering
I sidste ende er det jo ligegyldigt hvor mange stjerner denne film får, da den stadig er afslutningen på et verdensomspændende fænomen. Men af de 3 stjerner, går de to til skuespillerne Billy Burkes og Michael Sheens portrætter, der altid formår at give Twilight-filmene et realistisk islæt og comic relief i form af en stjernepsykopat.

Titel: The Twilight Saga: Breaking Dawn - del 2
Original Titel: The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 2
Premieredato: 15. november 2012
Instruktør: Bill Condon
Skuespillere: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Taylor Lautner, Asheley Greene, Kellan Lutz, Peter Fascinelli, Billy Burke, Elizabeth Reaser, Nikki Reed, Jackson Rathbone, Michael Sheen, Dakota Fanning, Maggie Grace, Jamie Campbell Bower, Mackenzie Foy
Spilletid: 115 min.
Selskab: Summit Entertainment, Nordisk Film, 2012
Genre: Romantik