The Vampire Diaries – The Complete Fifth Season

21. januar 2015 af Carsten Skov

The Vampire Diaries – The Complete Fifth Season billede

Endnu en serie om ungdommelige frustrationer blandt unge. Denne gang pakket ind i en vampyrhistories overnaturlige virkemidler.

The Vampire Diaries følger Elena Gilbert, der bliver håbløst forelsket i en 163 år gammel vampyr, Stefan Salvatore. Et forhold, der kompliceres dramatisk af Stefans bror, Damon, der er vendt tilbage for tage en grusom hævn over sin yngre bror fordi han gjorde ham til en vampyr.

Serien er henlagt til den fiktive by Mystic Falls i Virginia, hvis historie er præget af overnaturlige kræfter siden indvandrere fra Europa slog sig ned på egnen i slutningen af 1800-tallet. Efterkommerne af byens ’founding fathers’ har slået sig sammen i et råd, der forsøger at stå imod overnaturlige trusler fra varulve, hekse, spøgelser og andre overnaturligt skab og kryb.

Det er imidlertid blandt selvsamme brogede figurgalleri handlingen udfolder sig dramatisk og ikke mindst blodigt. For en almindelig dødelig kan det svært at følge de handlingstråde, der bliver filtret sammen, ikke mindst når figurernes dobbeltgængere dukker op. Det gælder for eksempel Elenas dobbeltgænger, Katherine Pierce, der efter sporadisk optræden i tidligere sæsoner dukker op som en central figur i denne 5. sæson.

Stefan spiller en i hovedsagen god og kærlig vampyr. Karaktertræk, som denne anmelder ikke umiddelbart kan få til at falde på plads i vampyr-kontekst. Det er imidlertid ikke mindst en dramatisk nødvendighed som modspil, dels til broderen Damon og ikke mindst til hans dobbeltgænger, Silas, der viser sig at være ikke mindre end verdens første udødelige – og som derfor er mere end 2.000 år gammel.

Sæsonen indledes effektfuldt med episoden ”I Know What You Did Last Summer”, hvor Silas dukker op, dels for at samle kræfter fra det blod han drikker – og dels for at komme tæt på Katherine, Elenas dobbeltgænger. Forvirret? Det vil du også være efter 886 minutters dramatiske og effektladede begivenheder. Er det så énsbetydende med, at serien skal jordes, blot fordi dramaet måske ikke lige skriver sig ind på listen over ulige kandidater til Nobel-prisen i litteratur – og skuespillerne på tilsvarende vis ikke ligefrem står forrest i køen ved Oscar-uddelingen? Nej, på ingen måde. The Vampire Diaries holder på 5. år det dramatiske niveau højt, med den konsekvens, at det tynder gevaldigt ud i kredsen af beboere i og omkring Mystic, som IKKE er vampyrer, varulve og deslige.

Hvor andre vampyr-ungdomsserier – ja, det er næsten en (sub)genre i sig selv – fokuserer på genvordighederne mellem high school-elever, har The Vampire Diaries, der er baseret på romanerne af L. J. Smith, i stedet et fokus på livet i Mystic Falls i bred forstand. Det giver et bredere grundlag for at tænke variation ind i både person-/figurgalleri og omgivelser. Det kan dog ikke undgås, at der opstår en vis rutine og træthed i intrigerne, efter nu 6 sæsoner og med en 7. i støbeskeen. Jeg vil dog ikke undlade at lade mig underholde af 5.ombæring af seriens vampyr-vås ... endnu.

Warner Home Video.

Titel: The Vampire Diaries – The Complete Fifth Season
Original Titel: The Vampire Diaries – The Complete Fifth Season