The Whisperer in Darkness.

14. juli 2013 af Henrik Andersen

The Whisperer in Darkness. billede

The Whisperer in Darkness er en rigtig god filmatisering af H.P. Lovecrafts novelle af samme navn. Det er tydeligt, at der er lagt hjerteblod i, og filmen er skabt af fans. Et godt eksempel på, at man sagtens kan lave spændende og atmosfere fyldt science fiction / horror uden at gøre det store væsen af sig.

Albert Wilmarth (Matt Foyer) underviser på det gamle Miskatonic University i Arkham. Da han er i gang med at undersøge nogle oversvømmelser i Vermont, New England kommer han på sporet af noget mystisk, der senere vil få uoverskuelige konsekvenser. Der er nemlig blevet fundet rester af underlige og ujordiske væsner, som regnen har skyllet ud i floderne. Snart bliver Albert Wilmarth rodet ind i en historie, han har svært ved at kapere i sin akademiske hjerne. Væsner fra rummet, en mystisk kult og rædsler langt ud over den menneskelige forstand og fantasi hjemsøger ham snart, og hans tur til Vermont bliver alt andet end behagelig.

H.P. Lovecraft skrev novellen The Whisperer in Darkness i 1930, og jeg er sikker på, at han havde været svært tilfreds med denne filmatisering, hvis han kunne ha set den i dag. Filmatiseringen følger novellen fint, og selvom der er digtet viderer på historien for at få den op på spillefilmslængde, så virker slutningen på ingen måde påklistret. Det hele går op i en højere enhed, og er man fan af novellen og H.P. Lovecraft i almindelighed, er jeg sikker på, man vil glædes ved denne lille filmperle.

Instruktøren Sean Branny er stor Lovecraft fan, og han har skevet manuskriptet sammen med Andrew Leman, der i filmen spiller rollen som Charles Fort. De 2 har virkelig formået at sætte billeder på den stemning, og de rædsler som Lovecraft var så fremragende til at beskrive. At de har valgt at holde filmen i en stil, der minder om de film, der blev lavet i 30’erne, er bare endnu et skulderklap til dem. The Whisperer in Darkness indeholder også nogle rigtig flotte miniature modeller af de landskaber som historien udspiller sig i. Modellerne og resten af effekterne er virkelig flot lavet, og de insekt ligende skabninger fra den yderste del af vores univers er også spændende udført.

Som sagt går det hele op i en højere enhed på en stille og rolig facon, som mange af de store film, med alt for høje budgetter, sagtens ville kunne lærer noget af. The Whisperer in Darkness er spændende, når den skal være spændende, uhyggelig når den skal være uhyggelig, og overraskende når historien kræver det. Helt klart en af de bedste H.P. Lovecraft filmatiseringer jeg til dato har set.

Hil Shub-Niggurath ! Skovens Sorte Ged Drægtig Med Tusinde ! Hil Another World Entertainment for at have udsendt The Whispere in Darkness på Dansk DVD !

Ekstramateriale.

Der er masser af spændende ekstramateriale i form af et godt langt making off program delt op i små afsnit, hvor der kommes rundt om alt det, man gerne vil vide om produktionen.