Clementine (Olivia Bonamy) er den unge skolelærerinde, der er på vej hjem, for at holde weekenden, ude på landet, væk fra stor byens (Bukarest) energi. Ude i skoven ser hun en ulykke hvor en bil bugseres væk, ganske uvidende om hændelserne og at de snart vil danne ring om hende og kæresten!
Huset ligger afsondret for alt, midt inde i en mørk skov, hvor deres egen have giver en lysning.
Clementine finder hendes mand Lucas (Michael Cohen), et selvarrangeret frikvarter, i færd med at spille på computeren midt i drivhuset/vinterhaven. Varme og kys udveksles, og snart ligger parret foran fjernsynet, Lucas trækker ovenpå, overmandet af træthed, mørket er tæt udenfor med Clementine i stuen i gang med arbejdsopgaver, da telefonen ringer. En sær stønnen raller i telefonen. Hun bliver forskrækket og går ovenpå for at lægge sig. Men midt om natten vågner hun, heavy metal musik brager mod tomheden udenfor, og rusker Lucas vågen. Men så holder musikken op. Søvndrukken må han tage tøj på. Sammen går de udenfor, der er nogen i bilen, og pludselig starter den og kører væk. Nu er de virkelig isoleret. Telefonen virker ikke, og flere skikkelser dukker op på vej mod huset. Mareridtet kan begynde!
Filmen er optaget on-location i Bukarest, Rumænien. Instruktør parret David Moreau og Xavier Palud har modtaget så stor anerkendelse for filmen, at de på vegne af Hollywood, er blevet hyret som instruktør par til genindspilningen af den thailandske ”The Eye”. Der er tydelige inspirations tråde til The Ring bølgen, ”The Grudge – Forbandelsen”, hvor en sælsom og ildevarslende lyd går igen her i ”Them”.
Herligt at opleve rumænske kræfter på nye fronter, med så god potentiale, lidt ærgerligt at sproget er fransk og ikke rumænsk, en leflen til eliten i stedet for at dyrke det autentiske. Fransk er andet sprog, i Rumænien, men ikke helt det naturlige valg.
Filmens hovedpersoner, Olivia Bonamy (Clementine), er ikke noget kendt ansigt her hjemme, men har siden debuten fra 1994, medvirket i mere end 30 film! Ligeledes følger Michael Cohen (Lucas) op med 25 filmtidler i kufferten. De gør det begge ganske overbevisende indenfor de begrænsninger og rammer der ofte ligger i denne genre.
Der er en del små chokmomenter i filmen, men det at den er baseret på virkelige hændelser, er den store tragedie og rædsel.